Eerste Kamer ook akkoord: Nieuwe wet handhaving grensoverschrijdende arbeid

31-05-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"De bedoeling van de nieuwe wet is dat handhaving op misstanden wordt verbeterd voor werknemers uit andere Europese landen die tijdelijk in Nederland werken", aldus CNV Voorzitter Maurice Limmen. Zo reageert hij, nu ook de Eerste Kamer op dinsdag 31 mei heeft ingestemd met de Wet Arbeidsvoorwaarden Gedetacheerde Werknemers in de Europese Unie. Met de nieuwe wet wordt de informatie-uitwisseling tussen de verschillende Europese inspectiediensten en het grensoverschrijdend boetes innen gemakkelijker. En komt er een meldingsplicht voor werkgevers die gebruik maken van tijdelijke werknemers uit andere Europese landen.

CNV Voorzitter Maurice Limmen: "Het blijft nog steeds belangrijk dat er scherp op wordt toegezien dat de extra handhavingstaken niet ten koste gaan van de capaciteit van de reeds overbelaste Inspectie SZW. Het CNV pleit namelijk al jaren voor een forse uitbreiding van de Inspectie SZW. Alleen met voldoende controleurs kan uitbuiting, oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt echt worden aangepakt."

Eerder bericht hierover: Wet handhaving grensoverschrijdende arbeid aangenomen