Flexwerk drukt de lonen

02-02-2018

Van al het geld dat er bij bedrijven binnenkomt, gaat een steeds kleiner deel naar de lonen van werknemers. En dat komt voor een belangrijk deel doordat steeds minder mensen een vast contract hebben, blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank. Het is een van de grote economische vraagstukken van dit moment: waarom stijgen de lonen maar niet echt, terwijl de economie uitbundig groeit en bedrijven mooie winsten maken?

CNV voorzitter Maurice Limmen: “Dit rapport is de trieste bevestiging van waar wij al jarenlang voor waarschuwen en tegen strijden; de volstrekt doorgeschoten flexibilisering op de Nederlandse arbeidsmarkt. En je ziet het resultaat. De bedrijfswinsten gaan door het dak, maar de werknemer profiteert daar nagenoeg amper wat van. Flexwerk zorgt ervoor dat de lonen over de hele linie laag blijven en maakt mensen onzeker. Nederland is Europees kampioen flexwerk. Dat kan en moet anders; het vaste contract moet de norm zijn en flexwerk moet voor werkgevers duurder worden dan vast werk. Alleen zo haal je de perverse prikkels uit onze arbeidsmarkt. Al die politici van links tot rechts die roepen dat het tijd is dat werknemers profiteren van economische groei weten wat hen te doen staat.

Een zwakkere onderhandelingspositie van werkenden in de flexibele schil is de voornaamste reden dat toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt gepaard kan gaan met neerwaartse druk op het deel van bedrijfswinsten dat naar de lonen gaat. Zo blijkt dat deze zwakkere onderhandelingspositie onder andere voortvloeit uit overheidsbeleid. Zo is het zijn werknemers in de flexibele schil goedkoper te ontslaan dan mensen met een vast dienstverband. De baanzekerheid van werkenden in de flexibele schil is daardoor lager, wat ertoe kan leiden dat deze groep minder sterk staat in onderhandelingen over hun beloning, zo schrijft DNB.

Tegelijkertijd ondermijnt de groei van de flexibele schil de onderhandelingspositie van werknemers met een vast dienstverband. Deze groep moet immers concurreren met werkenden in de flexibele schil, die over het algemeen goedkoper zijn en makkelijker zijn te ontslaan als gevolg van juridische en fiscale verschillen. Zo heeft het Ministerie van Financiën becijferd dat zzp’ers met een minimumloon tot 40% goedkoper zijn dan reguliere werknemers.