Maatschappij loopt 18 miljoen euro mis door Temper

De vakbonden FNV en CNV hebben berekend dat het platform Temper, dat bemiddelt in horeca-, logistiek- en schoonmaakpersoneel, jaarlijks zo’n 18 miljoen aan premies en belastingen ontduikt doordat zij zich niet aan de regels voor een eerlijke arbeidsmarkt houdt. De vakbonden stellen dat niet alleen de maatschappij miljoenen misloopt, ook de mensen die via Temper werken lopen inkomsten mis. FNV en CNV eisen in een vandaag aangeboden sommatie onder meer dat de werkers door Temper in dienst worden genomen en daarmee ook een correcte nabetaling ontvangen.

Bemiddeling opdrachtgevers en werkenden

Zakaria Boufangacha, arbeidsvoorwaardencoördinator FNV: ‘Wat Temper doet is precies hetzelfde als alle uitzendbureaus doen, het bemiddelen tussen opdrachtgevers en werkenden. Zij dient zich dus ook aan dezelfde regels te houden, waaronder CAO en pensioenen. Daar hoort bij dat Temper ervoor zorgt dat werkenden een sociaal vangnet hebben doordat er sociale premies en belastingen zijn betaald.'

Ondermijning eerlijke arbeidsmarkt

Piet Fortuin, CNV-voorzitter: 'Wij willen paal en perk stellen aan deze constructies. Temper ondermijnt een eerlijke arbeidsmarkt. Mensen die via Temper werken, krijgen bovendien minder betaald en lopen een hoog risico als zij een ongeval krijgen of veroorzaken. Deze constructie kent alleen maar verliezers. We voeren deze rechtszaak ook als waarschuwing voor andere bedrijven die soortgelijke constructies willen optuigen.'

Piet Fortuin - CNV voorzitter

Rechtsgang

De vakbonden hebben Temper twee weken de tijd gegeven om te reageren en met de bonden in gesprek te gaan. Als het platform in gebreke blijft dan stappen FNV en CNV naar de rechter. Boufangacha: ‘Temper maakt in haar bedrijfsmodel gebruik van oneerlijke concurrentie. Waardoor normale uitzendbedrijven de markt uit geconcurreerd worden. Dit heeft op de korte en lange termijn negatieve gevolgen voor de arbeidsmarkt en de sociale zekerheid.

Valse belofte

Via Temper werken veel studenten, zij worden door het platform verleid met de belofte van vrijheid, flexibiliteit en hoge bruto verdiensten per uur. In de praktijk valt het tegen. Op sommige klussen komen tientallen aanmeldingen voor één plek, waardoor de onzekerheid toeneemt, er wordt niet gewezen op bijkomende kosten van aansprakelijkheids- en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en administratieve kosten.

Onder minimumloon

Ook financieel is het plaatje minder rooskleurig dan verwacht. Iemand die via Temper in de bediening werkt krijgt € 15,52 betaald, maar houdt daar slechts € 8,16 van over. Dat is veel minder dan een uitzendkracht in dezelfde functie  (€ 11,40) en zelfs onder het wettelijk minimumloon (9,54). Student Timo Verbeek werkt voor Temper: ‘Ik vind het leuk om te onderhandelen over wat ik ga verdienen, de keren dat ik dat deed kreeg ik alleen de klus niet, ik ben er dus maar mee gestopt.’

Schijnzelfstandigheid

Uit uitgebreid onderzoek van FNV Handhaving en Flex blijkt dat Temper onzelfstandig werkend personeel bemiddelt als ware zij zelfstandigen. Vaak werken zij zij-aan-zij met vaste werknemers en uitzendkrachten en Temper betaalt, net als een uitzendbureau, de gewerkte uren uit. De Temperaars werken onder leiding en volgen net als uitzendkrachten instructies op over bijvoorbeeld werkwijze of pauze. Dat maakt zelfstandig ondernemen per definitie onmogelijk. Boufangacha: ‘Deze werkers kunnen niet onderhandelen over hun loon, over hun werktijden of zelf bepalen hoe zij het werk uitvoeren. Er is duidelijk sprake van schijnzelfstandigheid en daar moet nu een einde aan komen.’