FSC-campagne 'Kies voor hout, red het woud' van start

29-09-2017

De Forest Stewardship Council (FSC) is een internationale organisatie die zich inzet voor behoud en verantwoord bosbeheer wereldwijd. FSC spreekt van verantwoord bosbeheer wanneer op evenwichtige wijze rekening wordt gehouden met de ecologische, sociale en economische aspecten die bij bosbeheer horen. Het CNV is partner van het FSC en ondersteunt de strijd voor duurzaam en sociaal bosbeheer.

Hout- en papierproducten die afkomstig zijn uit een FSC-gecertificeerd bos zijn herkenbaar aan het FSC-label. Om er zeker van te zijn dat producten met dit keurmerk daadwerkelijk uit een verantwoord beheerd bos komen, moeten alle schakels in de handelsketen van het product worden gecertificeerd. Pas wanneer bijvoorbeeld een bosbeheerder, papierfabriek, papiergroothandel en drukkerij aan kunnen tonen zich aan de regels van FSC te houden, kan een product als FSC worden verkocht en mag het FSC-logo erop geplaatst worden. Hoe meer vraag er is naar FSC-producten, hoe meer hectaren bos volgens de richtlijnen van FSC beheerd zullen worden. En hoe meer de mensen en dieren die van het bos afhankelijk zijn hiervan zullen profiteren!

In de week van FSC Friday lanceert FSC Nederland samen met haar partners de nationale campagne ‘Kies voor hout, red het woud’. Gebruik van FSC-hout stimuleert duurzaam bosbeheer, en voorkomt daarmee dat bos verdwijnt voor andere bestemmingen als veeteelt, mijnbouw of plantages. Dit is van groot belang; per minuut verdwijnen er wereldwijd 48 voetbalvelden aan bos. Van alle dieren op aarde is 80% afhankelijk van het bos. Hoe meer hout (FSC) er wordt gebruikt, hoe meer bos er blijft bestaan.

De nationale campagne doet een oproep aan alle beleidsmakers, projectontwikkelaars, architecten, aannemers en consumenten van Nederland: kies voor hout en red daarmee het woud. Hoe meer huizen, bruggen, hekken en meubels van hout (FSC) worden gemaakt, hoe meer bossen beschermd zijn tegen kappen en platbranden voor andere functies. FSC Nederland wil samen met haar partners met deze campagne bereiken dat de communicatieboodschap ‘kies voor hout, red het woud’ top of mind is bij het kiezen voor een (bouw)materiaal.

Sharing is caring! Samen kunnen we nog veel meer bossen beschermen.