Geef ’45-jaarplan’ prioriteit bij uitwerking nieuw pensioenstelsel

05-09-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Vandaag (5 september) verscheen in het Financieele Dagblad een interview met CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden over ons '45-jaarplan'. Dit plan houdt in dat, wie 45 jaar heeft gewerkt, met 65 jaar met pensioen mag. Wij pleiten ervoor dat dit plan prioriteit krijgt bij de uitwerking van het nieuwe pensioenstelsel.

Hoogopgeleiden gaan eerder met pensioen en leven daarna langer gezond. Laagopgeleiden werken gemiddeld 8 maanden langer door dan hoogopgeleiden maar leven 6 jaar korter. Deze harde feiten uit twee zeer recente CBS-rapporten liegen er niet om: de kloof tussen hoog- en laagopgeleiden wordt steeds groter. Tijd voor een oplossing die deze onrechtvaardige kloof dicht.

Al jaren discussiëren sociale partners en kabinet over een oplossing in de ‘zware beroepen-discussie’. Discussies die vastlopen omdat niemand tot een goede definitie kan komen van een ‘zwaar beroep’. Een goede oplossing ligt echter al een tijd op de plank maar is nog steeds niet ingevoerd: biedt mensen die kunnen aantonen dat ze minimaal 45 jaar hebben gewerkt, de mogelijkheid om op 65-jarige leeftijd van de AOW zonder korting te genieten. Wie als tiener is begonnen als bouwvakker, kan dus op tijd stoppen met werken.

Dit plan is vooralsnog tegengehouden door minister Koolmees omdat het ‘administratief niet haalbaar zou zijn’. Niet iedereen zou zijn of haar dienstjaren goed aan kunnen tonen.

Wat ons betreft is dit een onzinnig argument. Ten tijde van de VUT regelingen in de jaren 80 konden werknemers zonder UWV al 40 jaar arbeidsverleden aantonen. Vanaf 1998 houdt het UWV sowieso alle dienstjaren bij, dus in de toekomst speelt deze discussie niet meer.

Het 45-jaarplan komt tegemoet aan al die honderdduizenden Nederlanders die jong begonnen met werken, veelal in zware beroepen. De groep die de pensioenleeftijd steeds verder ziet stijgen maar nu al weet dat het niet haalbaar is om tot 67 jaar of langer door te werken. Dit plan is het meest eerlijk en rechtvaardig naar deze groep. Door op 65-jarige leeftijd al met pensioen te kunnen, voorkomen we bovendien dat deze groep vroegtijdig arbeidsongeschikt wordt verklaard, voortijdig opgebrand raakt en hogere gezondheidskosten maakt. Het maakt hen ook aantrekkelijker op de arbeidsmarkt. Werkgevers hoeven zo geen hoge verzuimkosten te vrezen en medewerkers tot 67 jaar te laten werken.

Een ander veelgehoord argument tegen dit plan zijn de vele uitzonderingsposities: mensen die er een tijdje uit zijn geweest om bijvoorbeeld mantelzorger te zijn, of om voor kleine kinderen te zorgen. Feit is echter dat de meeste Nederlanders fulltime werken. Voor wie dat niet hebben gedaan moet er een goede regeling komen.

Dit voorstel biedt een oplossing in de eindeloze discussie over zware beroepen. Als de minister dit plan invoert, hoeft hij niet te vrezen voor te weinig draagvlak. Uit recent onderzoek van CNV, uitgevoerd onder een representatieve groep van 2.000 Nederlanders door Maurice de Hond, blijkt dat 88% van de laagopgeleiden vindt dat de AOW-leeftijd te snel stijgt. 53% is bang de pensioenleeftijd niet gezond te halen. Een meerderheid (61%) van alle Nederlanders vindt dat, wie als tiener is begonnen met werken, met 65 jaar met pensioen mag.

In het recent afgesloten pensioenakkoord is afgesproken om het 45-jaarplan verder uit te werken. De stuurgroep, die in september aan de slag gaat, maakt hier een plan voor. Laten we hopen dat dit plan niet sneuvelt op basis van bureaucratische argumenten, maar dat we dit snel en effectief kunnen invoeren. We zijn het aan die mensen die vanaf hun tienertijd al hard werken, verplicht.

Wil je reageren, klik hier

CNV bepleit onvoorwaardelijke Anw-uitkering van 3 jaar

Een onvoorwaardelijke Anw-uitkering van 1200 euro per maand, 3 jaar lang, voor iedereen die in Nederland zijn partner...