Geef sociale partners sleutelrol in leven lang leren

13-03-2018

Scholing en ontwikkeling is ontzettend belangrijk voor iedereen op de werkvloer. Om duurzaam op de arbeidsmarkt mee te draaien en om gezond de eindstreep te halen. En het wordt alleen maar belangrijker door ontwikkelingen zoals digitalisering en robotisering. Toch wordt er ondanks veel goede initiatieven nog lang niet zoveel aan scholing en ontwikkeling gedaan als we eigenlijk vinden dat nodig zou zijn. Een doorbraak is dus nodig. Het CNV timmert al geruime tijd aan de weg met een persoonlijk leerrekening voor werknemers, een eigen pot scholingsgeld waarmee werknemers zelf keuzes kunnen maken voor hun loopbaan. De SER adviseerde al eerder om de persoonlijke leerrekening voor werkenden breed in te voeren en nu heeft ook het kabinet aangegeven hier voorstander van te zijn.

De grote vraag is echter hoe je dat doet, zodat het ook echt verschil gaat maken voor werkend Nederland. Daarover wordt vanavond gesproken in de Tweede Kamer. Het CNV heeft daarvoor zowel samen met andere sociale partners, als zelf aan de Kamer laten weten hoe dat het beste zou kunnen.

De belangrijkste boodschap die het CNV voor de Kamer heeft is dat de door iedereen gewenste doorbraak op het gebied van een ‘leven lang leren’ er alleen gaat komen bij een positieve leercultuur op alle Nederlandse werkvloeren. Met andere woorden: als werknemers en werkgevers niet gemotiveerd zijn én worden om te scholen en te ontwikkelen, dan komt die doorbraak er niet.  En dan gaat de invoering van de persoonlijke leerrekening niet het succes krijgen dat juist zo hard nodig is.

De invoering van die leerrekening kan dus niet los worden gezien van de nodige bewustwording. De noodzaak van scholing en ontwikkeling moet tussen de oren van werknemers en werkgevers. Ondersteuning is nodig. Daar zou de overheid dus ook gericht in moeten investeren en sociale partners bij moeten faciliteren. Want wie anders dan de sociale partners en zeker de vakbonden – met hun toegang en zicht op wat er leeft en speelt op de werkvloer – zouden het beste handen en voeten kunnen geven aan een leven lang leren voor iedereen?