Wij maken op deze website gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder op "Ik ga akkoord" klikt geeft u toestemming voor het gebruik van cookies.

Geen half werk

12-06-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Aanmelden

In Europa zijn veel problemen met ongelijke beloning en oneerlijke concurrentie in de transportsector. Kwaadwillende transportbedrijven gebruiken de mazen in de wet om bijvoorbeeld goedkopere arbeidskrachten uit Oost-Europa in te zetten op ritten die gewoon van de Rotterdamse haven naar het Ruhrgebied gaan. Onlangs nam de commissie transport van het Europees Parlement een pakket maatregelen aan voor het internationaal goederenverkeer. Die maatregelen zouden een einde moeten maken aan de ongelijke beloning in de transportsector in Europa. Het CNV reageert kritisch. Hoe komt dat zo?

Ik zal u de details van al die in elkaar grijpende, overlappende en soms tegenstrijdige regels besparen, maar het komt er in het kort op neer dat er met deze nieuwe transportregels het probleem maar voor de helft wordt opgelost. En daarmee dus eigenlijk helemaal niet.

Het grote probleem met dit Europese voorstel is namelijk dat er allerlei extra regels worden opgesteld, maar dat het kernprobleem op de Europese transportmarkt onaangeroerd blijft.  En dat is het internationale vervoer. Bijvoorbeeld dus die Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden blijven doen en dat is ten nadele van de Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs - want die Hongaarse chauffeur is onder aan de streep gewoon goedkoper. Dit akkoord pakt dat probleem niet aan en daarmee schieten we er uiteindelijk te weinig meer op. Gelijk loon voor gelijk werk blijft ver weg. Er moet over dit voorstel worden gestemd in het Europese Parlement zelf en hopelijk kan er tijdens die stemming nog het nodige gecorrigeerd worden. Wij zullen er in ieder geval de schouders onder zetten en onze stem laten horen. 

De Europese Unie valt of staat bij solidariteit. Ongelijke lonen, verdringing, uitbuiting en schijnconstructies op de arbeidsmarkt hollen die solidariteit uit en zagen aan de pijlers van de Europese gemeenschap. Een sociaal Europa begint daarom bij fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en eerlijk loon naar werken voor iedereen. En dat moet goed gebeuren, en niet half.

Wil je reageren, klik hier

Column

Kabinet moet zich inzetten voor duurzame arbeidsrelaties

Het Reformatorisch Dagblad publiceerde op 1 december een gezamenlijk artikel van CNV, RMU en CGMV. De vakbonden maken...

[this div will be converted to an iframe]
×
×
×