Grote opkomst bij CNV-bijeenkomst 50plus werkt

25-10-2017

Meer dan 200 leden en niet-leden van hebben de CNV bijeenkomst 50plus werkt in Utrecht bezocht. “Zeer inspirerend en waardevol” waren de eerste reacties van de aanwezigen op het programma en de diverse workshops.

Ouderenambassadeur, voetbalicoon en trainer John de Wolf gaf in een boeiend tweegesprek met Maurice Limmen, voorzitter CNV zijn visie op solliciteren door vijftigplussers: gewoon blijven doorzetten en sterker nog; doorknokken. Zorg dat je aan de bal blijft en blijf je goed presenteren, wat je ook doet. En ook Maurice Limmen gaf aan dat de werkgevers veel hebben aan oudere, ervaren medewerkers: “Stabiel, gemotiveerd en betrouwbaar hoor je vaak terug.”

Helaas blijkt wel dat veel werkgevers een verkeerd beeld hebben van vijftigplussers. Uit een onderzoek van CNV blijkt dat 85% van de werkzoekende vijftigplussers leeftijdsdiscriminatie ondervindt bij sollicitaties.

Reacties uit het CNV onderzoek spreken boekdelen: "Mijn geboortedatum lijkt voor veel werkgevers interessanter dan mijn jarenlange ervaring."  "Ik solliciteer voor de prullenbak van de werkgever." "Mijn houdbaarheidsdatum is verstreken." Schrijnende reacties, afkomstig uit het ledenonderzoek dat het CNV hield onder werkzoekende vijftigplussers. Het onderwerp leeft dan ook. Meer dan 1000 reacties kwamen er vanuit de beide vakbonden: Connectief en CNV Vakmensen.

Hardnekkige werkloosheid
Maurice Limmen, voorzitter van CNV Vakcentrale herkent het probleem van de hardnekkige werkloosheid onder oudere werknemers: "Ondanks de economische groei staan teveel werkzoekende vijftigplussers langs de kant. Bewezen kwaliteiten, inzet en ervaring van de vijftigplussers zijn niet genoeg om ze in de huidige arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Werkgever hebben een onnodig negatief beeld van deze groep. Werkgevers moeten vooral niet over schaarste op de arbeidsmarkt klagen zo lang er nog teveel goed gekwalificeerde werknemers op de reservebank zitten. Benut eerst dit potentieel van ervaren en gemotiveerde werknemers maar eens."

Informatiemarkt
Maar vijftigplussers blijven niet bij de pakken neerzitten. In diverse workshops gingen mensen aan de slag met de gunfactor, linked in en netwerken. Allerlei vaardigheden die bij het solliciteren anno nu van pas komen. John de Wolf gaf aan dat bij veel vacatures de gunfactor een rol speelt en dat veel banen niet meer in de krant staan. Dus netwerken is belangrijk. Of het nu vrijwilligerswerk is of in de sportschool, zorg dat je een positieve indruk nalaat. Want overal kan een contact ontstaan, dat leidt tot een baan.

Bij de afsluiting van dagvoorzitter Willem Jelle Berg, bestuurslid CNV Vakcentrale, bleek dat veel deelnemers het een geslaagde en nuttige dag vonden. Het is prettig om mensen te ontmoeten die in het zelfde schuitje zitten. Maar ook om concreet aan de slag te gaan. Want daar heb je wat aan.