Het kwartje valt in het scholingspotje

12-04-2017

Geef werknemers een potje met geld waarmee ze tijdens hun loopbaan scholing en ontwikkeling kunnen betalen. Bij het CNV roepen we dit al jaren. We roepen het zelfs zo vaak dat we soms de ietwat meesmuilende reactie krijgen: 'Daar heb je het CNV weer, met hun persoonlijke scholingspotje.'

Maar we roepen dit niet voor niets. We zijn er al heel lang heilig van overtuigd dat werknemers die zelf regie kunnen voeren op hun scholing en ontwikkeling het beste zijn voorbereid op de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt. Banen veranderen - ze veranderen sneller dan vroeger - en alleen met de juiste kennis en vaardigheden kun je goed blijven in je vak. Met bijvoorbeeld de James-leerrekening die het CNV aanbiedt, laten we zien dat we het niet bij woorden alleen laten. In combinatie met een leerrekening begeleidt het CNV via James mensen naar een nieuwe toekomst op de arbeidsmarkt.

Onlangs bracht de Sociaal Economische Raad - waarin werkgevers, werknemers en kroonleden zitting hebben - een advies uit aan het kabinet, waarin 'ons' persoonlijke scholingsbudget naar voren kwam. Afgelopen week bracht ook een commissie onder leiding van Jolanda Sap een advies uit aan het kabinet, daarin werd de 'individuele leerrekening' nadrukkelijk aanbevolen. Nagenoeg tegelijkertijd kwamen ook de ABU, Cedris, NRTO en OVAL met een advies voor een 'ontwikkelrekening'. Dat gaat de goede kant uit.

Waarom wij scholing en ontwikkeling zo belangrijk vinden voor werknemers, is evident. Het zorgt er voor dat je je vak kunt blijven uitoefenen en dat je sterker staat op de arbeidsmarkt. Toch komt dat bijscholen er vaak niet van, want wanneer je als werkende moet kiezen tussen de huur betalen of scholing volgen, valt de keuze vaak op de eerste. Voor scholing ben je op dit moment dus vooral afhankelijk van je werkgever. Omdat een goed opgeleide beroepsbevolking een belang is van werknemers, werkgevers en overheid, moeten daarom alle partijen bijdragen aan een potje waaruit je als werknemer je scholing kunt betalen.

Het is daarbij belangrijk dat de regie bij de werknemer zelf ligt, pas dan kun je je eigen verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de toekomst van je werk. Dat is waarom we pleiten voor een 'persoonlijk' scholingspotje. Want niet alleen banen veranderen, maar soms verdwijnen functies of hele sectoren. Of soms wil je de overstap maken naar een totaal andere baan. Van werknemers wordt verwacht dat ze kunnen meebewegen en niet afgeschreven zijn als hun functie niet meer bestaat. Dat lukt alleen als je zelf beschikt over geld voor scholing om die beweging te maken, waar nodig aangevuld met advies over de besteding van dat geld.

Dat het idee voor een persoonlijk scholingspotje in verschillende adviezen aan het nieuwe kabinet terug te vinden is, daar kunnen we alleen maar gelukkig mee zijn. Ik verwacht dat bij het nieuwe kabinet het kwartje ook in het persoonlijke scholingspotje valt.

Maurice Limmen, voorzitter CNV

Wil je reageren, klik hier

Het kwartje valt in het scholingspotje