Inkomensgroei blijft te veel achter

16-05-2018

Reactie CNV op economische cijfers CBS
‘Nog meer mensen aan het werk en meer centen in de portemonnee. Als dat gebeurt, profiteren mensen pas echt van de groei,’ aldus Maurice Limmen, voorzitter van het CNV, in reactie op de laatste economische cijfers van het CBS. ‘Mooie economische cijfers op het journaal zijn aardig, maar voor te veel mensen blijft het daar helaas bij.’

De economie groeide in het eerste kwartaal van 2018 met 0,5  % ten opzichte van het laatste kwartaal in 2017 meldt het CBS. Het gaat economische gezien ontzettend goed. Tegelijkertijd blijven de inkomens van veel werknemers achter. Limmen: ‘Het CNV wil dat iedereen mee profiteert van de groei. Dat kan op twee manieren, meer mensen aan het werk en meer geld in de portemonnee.’

‘De werkloosheid daalt en toch zijn er nog ruim een miljoen mensen die aangeven te willen gaan werken of meer uren te willen werken. Dan gaat het bijvoorbeeld om mensen met een beperking of ouderen. Nu de economie beter draait dan die de afgelopen jaren gedaan heeft, moeten ook deze groepen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk kunnen komen. Te veel bedrijven en organisaties hebben hier geen oog voor.’

‘En als het gaat om de portemonnee, in veel sectoren houden bedrijven en organisaties het geld liever in hun eigen knip dan dat ze werknemers een passende loonsverhoging geven. Ook de overheid is daarvan een voorbeeld. Rutte kan wel zeggen dat de lonen omhoog moeten, maar dan moet hij zelf ook de daad bij het woord voegen,’ besluit Limmen.