Kabinet ontkent kamerbrede kritiek over bezuiniging leven lang leren

26-10-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"Het is terecht dat de Tweede Kamer onze kritiek deelt op het kabinetsvoorstel om de scholingsaftrek af te schaffen. Het kabinet geeft aan een leven lang leren belangrijk te vinden, maar als het erop aankomt volgt er een forse bezuiniging op het budget hiervoor", stelt CNV-voorzitter Maurice Limmen.

Uit de nota naar aanleiding van het verslag van Vaste Kamercommissie voor Financiën dat 25 oktober verscheen, blijkt dat er kamerbreed kritiek is op de bezuinigingsmaatregel. Het kabinet legt deze kritiek echter naast zich neer en vindt niet dat een bezuiniging van de helft van het budget een forse bezuiniging is.

Gekoppeld aan het Belastingplan 2017 is op Prinsjesdag een wetsvoorstel gepresenteerd om de scholingsaftrek af te schaffen en te vervangen door zogenaamde scholingsvouchers. Dit gaat gepaard met een forse bezuiniging van 106 miljoen, de helft van het budget dat beschikbaar was voor de scholingsaftrek.

Na schriftelijk gereageerd te hebben op het wetsvoorstel om de scholingsaftrek af te schaffen, start de mondelinge bespreking hiervan door de Tweede Kamer op maandag 31 oktober.

Inmiddels heeft CNV gezamenlijk met VNO-NCW, MKB Nederland, VCP, NVO, NRTO, NCOI, NTI, Scheidegger, De Unie, VNV en KLM een petitie ondertekend tegen de bezuinigingen. Deze is naar de Tweede Kamer gestuurd.

Ook vanuit de Stichting van de Arbeid is een gezamenlijke brief verstuurd aan de Tweede Kamer. De Stichting van de Arbeid is het overlegorgaan van de centrale organisaties van werkgevers en werknemers: Vereniging VNO-NCW, MKB-Nederland, LTO-Nederland, FNV, CNV en VCP.