Kandidaat-Europarlementariërs willen geen ‘race to the bottom’

01-05-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Kandidaat-Europarlementariers willen vermijden dat er in de Europese Unie een zogenaamde ‘race to the bottom’ ontstaat, waarbij EU-lidstaten werknemersrechten uithollen in een onderlinge concurrentiestrijd om bedrijvigheid. Als er al normen zouden komen voor werknemersrechten die in heel Europa gelden, en daar is niet iedere partij voor, mogen deze zeker niet lager liggen dan de normen die we in Nederland al hebben.

Dat bleek tijdens het Europese Verkiezingsdebat van het CNV afgelopen donderdag in Utrecht, in de aanloop naar de komende Europese verkiezingen. Tijdens het debat gingen Arnout Hoekstra (SP), Agnes Jongerius (PvdA), Jeroen Lenaers (CDA), Tineke Strik (GroenLinks),, Arjen Droog (CU/SGP), Emily van de Vijver (D66) en Sjoerd Bakker (VVD) in discussie met tientallen leden van het CNV, onder leiding van Piet Fortuin, voorzitter van CNV Vakmensen.

Welvaart
Het CNV organiseerde het debat omdat de Europese Unie een sterke invloed op Nederlandse werknemers heeft. ‘De Nederlandse economie is zeer afhankelijk van Europa. Denk aan Schiphol, de Rotterdamse haven, de dienstensector. Veel werknemers verdienen daar hun brood. Een afkeer van Europa betekent een afkeer van onze welvaart,’ aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Draagvlak
Tegelijkertijd ziet het CNV dat veel Nederlandse werknemers negatieve gevolgen ondervinden door Europese regelgeving. ‘In sectoren als transport, thuiszorg en schoonmaak beïnvloedt Europa de werkomstandigheden, baanzekerheid en het salaris vaak negatief. Veel werknemers werken voor een laag loon op een onzeker contract als gevolg van Europese regelgeving. Funest voor het draagvlak onder Europa,’ aldus Van Wijngaarden.

Tijdens het debat bleek dat er naast consensus ook  meningsverschillen zijn tussen de verschillende politieke partijen die aan de Europese verkiezingen meedoen. Zo zijn partijen verdeeld over de fundamentele vraag wat we vinden dat Europese Unie moet regelen over arbeidsrechten en sociale zekerheid, en wat lidstaten zelf kunnen en moeten doen. De Europese verkiezingen vinden plaats op 23 mei a.s.