Maandenlange vertraging rondom vaccineren dreigt

06-01-2021

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Nederland loopt een groot risico dat eind 2021 nog lang niet iedereen is gevaccineerd. Dat komt omdat de huidige capaciteit bij priklocaties veel te laag is. Dit stelt het CNV.

Het CNV pleit ervoor om zo snel mogelijk op te schalen en daarbij de evenementensector in te zetten.

‘Wie zich nu wil laten vaccineren, staat soms een uur in de wacht bij een callcenter. Het komt allemaal moeizaam op gang. Het aantal mensen dat straks bij voldoende vaccins kan vaccineren, is te laag. We prikken bovendien nu alleen tijdens kantoortijden. Terwijl we in zo’n diepe gezondheidscrisis verkeren. Onbestaanbaar,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Maandenlange vertraging
Met de huidige methode lopen we het risico op maandenlange vertraging. Fortuin: 'Doorgaan op deze wijze maakt de kans groot dat eind 2021 nog steeds niet iedereen is gevaccineerd. Terwijl we nu al het traagste jongetje van Europa zijn.’​

Modderfiguur
Fortuin: ‘Nederland slaat een modderfiguur met het huidige vaccinatiebeleid. Het gevolg is dat de zorgsector overbelast blijft, nog meer mensen overlijden en ook de economie nog een paar extra maanden stilligt. Met een miljardenschade tot gevolg en een nieuwe golf werklozen. Dit gaat ook ten koste van onze concurrentiepositie. De landen die ons omringen lopen immers voor op ons.’

Opschalen
Het CNV pleit ervoor dat het vaccineren straks zo snel mogelijk wordt opgeschaald. Van ’s ochtends 6 uur tot ’s avonds 22 uur moet het vaccineren doorgaan. Ook in het weekend.

‘De tienduizenden werklozen in de horeca- en evenementensector moeten daarnaast zo snel mogelijk opgeleid worden om onder toezicht van professionals te vaccineren. Een groot deel hiervan kan zelf leren prikken, een deel hiervan kan uitstekend ingezet worden om de logistiek rond het prikken te organiseren. Organiseren zit in ons bloed. De duizenden evenementenmedewerkers die nu aan de kant staan, moeten we daarom massaal inzetten om het vaccineren tot een succes te maken,’ aldus Fortuin.