Mantelzorger ervaart hoge werkdruk

23-01-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Bijna helft mantelzorgers voelt geen steun van werkgever/leidinggevende

71% van de mantelzorgers in Nederland ervaart een hoge werkdruk door het combineren van werk en mantelzorg. 73% heeft het gevoel dat de combinatie werk en mantelzorg in Nederland niet goed is geregeld. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van het CNV, uitgevoerd door Maurice de Hond/ Peil.nl. 39% van de mantelzorgers voelt zich niet gesteund door werkgever/ leidinggevende, 40% niet door collega’s, blijkt ook uit het onderzoek.

‘Zeer zorgwekkende percentages. Nederland telt ruim 4 miljoen mantelzorgers. Deze groep heeft steun nodig vanuit de werkomgeving, anders ligt een burn-out voor veel werknemers op de loer,’ aldus Arend van Wijngaarden, voorzitter van het CNV.

Van Wijngaarden: ‘In een samenleving waarin we steeds ouder worden, krijgt vrijwel iedereen op een gegeven moment te maken met mantelzorg. Cruciaal dus dat de werkomgeving hierop wordt ingericht. Wettelijke regelingen en cao-afspraken helpen werknemers om hun mantelzorgtaken goed uit te voeren én hun werk te kunnen blijven doen.’

Formele regelingen
Werknemers zijn niet goed op hoogte van de formele regelingen rond mantelzorg. 54% weet niet of er formele regelingen op het werk zijn voor mantelzorg. Slechts 16% kent de wettelijke regelingen. 59% weet niet of er cao afspraken zijn over mantelzorg.

Cao-afspraken
Het CNV maakt zich hard voor cao afspraken die ruimte bieden voor het uitvoeren van mantelzorg. Belangrijk hierin is dat werknemers ruimte van hun werkgever krijgen om mantelzorgtaken uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld door maatwerkafspraken te maken over thuiswerken, flexibele werktijden, tussendoor even weg te kunnen of door minder zware projecten te krijgen tijdens periodes van intensieve zorg.

Mantelzorg en CNV
Het CNV publiceert vandaag de arbeidsvoorwaardennota 2019 waarin de beleidsonderwerpen en cao-voorstellen voor 2019 opgenomen zijn. Extra aandacht vraagt CNV hierin voor het thema mantelzorg door middel van een special met daarin ervaringsverhalen, tips en interviews. Klik hier voor de special over mantelzorg.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1720 Nederlanders, waarvan 589 mantelzorgers. De ondervraagden zijn representatief op basis van leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen en regio.