Mobiliteitspakket - Gelijk loon voor gelijk werk

13-04-2018

Eurocommissaris Thyssen, die gaat over betere regels voor detachering, komt deze week naar Nederland om met werkgevers en werknemers te spreken. Dat lijkt me een goede aanleiding om het te hebben over het Europese mobiliteitspakket; de regels met betrekking tot de vrachtwagens met buitenlandse kentekens die in grote getale over de Nederlandse snelwegen rijden en waarmee in het weekend de parkeerplaatsen vol staan. De Europese Commissie heeft nieuwe regels voorgesteld voor het internationaal wegtransport. Dat gaat ten koste van de Nederlandse vrachtwagenchauffeur en het CNV zet nu alles op alles om dit voorstel, dat drijft op nog meer oneerlijke concurrentie op de snelwegen, tegen te houden.

Een belangrijk onderwerp: oneerlijke concurrentie, verdringing en uitbuiting door en van chauffeurs uit andere landen in Europa. Waar het in de voorstellen van de Europese Commissie dreigt mis te gaan, is uitbreiding van de regels rondom cabotage. Kortgezegd kan een chauffeur na lossing van een internationale rit nog drie beladen binnenlandse cabotageritten uitvoeren in het land van lossing, binnen zeven dagen. De Europese Commissie wil dat omzetten in een onbeperkt aantal cabotageritten in vijf dagen.

Naast die cabotageritten, kunnen transportondernemingen ook chauffeurs vanuit andere lidstaten detacheren naar Nederland en inzetten op ritten in en vanuit Nederland. Dit leidt in de praktijk tot heel ingewikkelde en vaak schimmige constructies. Denk bijvoorbeeld aan een Roemeense vrachtwagenchauffeur die weken achter elkaar op basis van Roemeense arbeidsvoorwaarden ritten uitvoert vanuit de Rotterdamse haven naar bestemmingen elders in Europa.

De regels voor internationale detachering worden op dit moment aangepast, terwijl het internationaal transport wordt uitgezonderd, totdat die regels in het mobiliteitspakket er liggen. Dat wordt nog een hele kluif, want de Noordwestelijke lidstaten zitten er heel anders in dan de Oostelijke en Zuidelijke. Het is dus nog de vraag of die betere regels in het mobiliteitspakket er komen. En zonder betere regels voor detachering  in het internationaal wegtransport, blijven gedetacheerde chauffeurs uit landen als Bulgarije en Portugal lekker goedkoop.

De Eurocommissaris zal het niet gemakkelijk krijgen. Ik zal haar in ieder geval dringend vragen om te regelen dat chauffeurs in Europa niet nog jarenlang in het wilde westen van oneerlijke concurrentie en uitbuiting verkeren, en dat voor hen gelijk loon voor gelijk werk een realiteit gaat worden.

Maurice Limmen, voorzitter CNV

Wil je reageren, klik hier

Drijfzand

Met Prinsjesdag en de Algemene politieke beschouwingen achter ons, kunnen we de volgende conclusie wel trekken: de...