Mooi nieuws: Tweede Kamer stelt subsidie voor praktijkleren veilig

09-11-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Het is CNV is verheugd dat de subsidie voor praktijkleren van MBO-studenten tot 2023 overeind blijft. Deze week nam de Tweede Kamer unaniem een motie aan die deze subsidieregeling veilig stelt.

Herhaaldelijk heeft het CNV zich uitgesproken tegen voorgenomen bezuinigingen op deze subsidieregeling. Praktijkleren is voor een aantal groepen een belangrijke opleidingsroute naar hun MBO-diploma. In die route worden leren en werken gecombineerd. Er wordt vanuit de politiek al langer om een groter aantal praktijkplaatsen gevraagd. Volgens het CNV is een groter budget voor de regeling in de komende jaren dan ook op zijn plaats.

De regeling geeft een werkgever die een praktijkleerplaats aanbiedt, een tegemoetkoming in de kosten die daar voor worden gemaakt. Deze tegemoetkoming is een belangrijke stimulans. Als de vergoeding er niet zou zijn, of te laag wordt, vreest het CNV dat  het aantal praktijkplaatsen dalen in plaats van groeien. Daar zijn MBO-studenten die via een leer-werktraject hun diploma willen halen, niet bij gebaat. Maar ook werkgevers en uiteindelijk de overheid niet. Studenten met deze praktijkervaring zijn hard nodig voor de arbeidsmarkt.

Het CNV gaat er van uit dat het bedrag dat nu voor de regeling beschikbaar is, ten minste overeind blijft. Ook dat is namelijk voor 2019 op basis van een unaniem aangenomen motie door de Tweede Kamer bedongen.