Morrel niet aan de bescherming van het arbeidscontract; straks bestaat de arbeidsmarkt uit alleen nog maar schijnzelfstandigen

29-06-2017

“Hol niet de arbeidsovereenkomst uit van alle werknemers onder het mom van keuzevrijheid. Hier hebben alleen de malafide werkgevers voordeel van.“ Dat is de boodschap voor de Tweede Kamer van Maurice Limmen, voorzitter CNV Vakcentrale. Donderdag 29 juni a.s. buigt de Tweede Kamer zich over de voortgang van de wet DBA, de wet die de opdrachtgever aanpakt bij schijnzelfstandigheid.

Zoals in het rapport ‘‘Onderzoek varianten kwalificatie arbeidsrelatie’’ al terecht wordt geconstateerd zal een aanpassing van de arbeidsovereenkomst nooit alle weerstand tegen de wet DBA kunnen wegnemen. ‘‘Sommigen zouden graag naar believen voor een bepaalde contractvorm willen kiezen, dit botst echter met de noodzakelijke bescherming van het arbeidsrecht’’ aldus Limmen. De bescherming houdt in dat wanneer er aan een aantal voorwaarden is voldaan, de arbeidsrelatie gekwalificeerd wordt als een arbeidsovereenkomst. Deze waarborg is er om werknemers te beschermen tegen de machtsongelijkheid die er is ten opzichte van de werkgever. ‘‘Een arbeidsovereenkomst zorgt ervoor dat een werknemer toegang heeft tot bepaalde rechten zoals o.a. een bepaald loon, vakantiedagen en ontslagrecht. Wanneer het arbeidsrecht niet beschermend en dwingendrechtelijk van aard zou zijn en er naar believen gekozen kan worden voor een bepaalde contractvorm, dan heeft dit tot gevolg dat een werkgever deze voornoemde rechten bij voorbaat kan ‘wegcontracteren’ en daarmee de arbeidsovereenkomst kan uithollen. Dit is een paard van Troje voor de bescherming van álle werknemers en mag daarom echt niet gebeuren."

Tot grote teleurstelling van het CNV wordt het handhaven van de wet tegen schijnzelfstandigheid bij zzp-ers opnieuw uitgesteld tot 1 juli 2018, terwijl de maatschappelijke urgentie groot is. De wet DBA is niet het probleem, maar het gebrek aan handhaving veroorzaakt onduidelijkheid. De werkgevers hoeven bij schijnzelfstandigheid geen premies af te dragen. Het halfslachtig handhaven van de wet DBA leidt in ieder geval niet tot bescherming van schijnzelfstandigen en rust op de arbeidsmarkt, en dat wil het CNV. Het was de bedoeling van de wet. Maurice Limmen: "Een wet is er om te handhaven. En onze oproep aan de Tweede Kamer is helder. Je vraagt ook niet aan snelheidsovertreders of de grens van 130 kilometer per uur wel duidelijk is. Je deelt gewoon een boete uit, zonder dat je in discussie gaat. In dit geval maken zachte heelmeesters stinkende wonden."

Brief CNV Vakcentrale aan Tweede Kamer over voortgang wet DBA