Nieuwe kans voor eerlijke Europese transportsector

14-06-2018

Zojuist stemde het Europees Parlement tegen nieuwe regels voor het internationaal vrachtverkeer. Die zouden een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie op de transportmarkt. Het voorstel was gedaan door de transportcommissie van het Europese Parlement. Het CNV vond het voorliggende voorstel volstrekt te kort schieten en mogelijk de deur openzetten voor misbruik en is verheugd met de uitkomst van de stemming. Nu het voorstel is verworpen, moet het als geheel plenair behandeld worden in het Europees Parlement, later dit jaar.

CNV voorzitter Maurice Limmen: "Goed nieuws! Dit was een beroerd voorstel dat desastreuse gevolgen zou hebben gehad voor Nederlandse chauffeurs en voor de Nederlandse transportsector. Dit was weer zo’n pakket met voorstellen waar Europa de zaken onnodig ingewikkeld maakt. Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt."

Limmen: “Het probleem is namelijk het internationale vervoer. De bijvoorbeeld Hongaarse transportondernemer, met Hongaarse chauffeurs, die alleen maar ritten uitvoert van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Die transportondernemer kan dat nu vrolijk onder de Hongaarse arbeidsvoorwaarden doen. Dat is dus ten nadele van Nederlandse transporteurs en vrachtwagenchauffeurs. Daar zou dit voorstel geen enkele verbetering in aanbrengen.”

Wat moet gebeuren?
Maurice Limmen: “Onze oproep aan het Europees Parlement is nu om tot een voorstel te komen dat écht gelijk loon voor gelijk werk biedt. Al het mooi gepraat over een sociaal Europa, een heuse sociale pijler die met veel tromgeroffel is aanvaard, is allemaal geen knip voor de neus waard als je dat niet invult met concrete daden op terreinen waar de Europese Unie echt over gaat: zoals grensoverschrijdende arbeid en de interne markt. Een sociaal Europa is er pas als er gelijk loon voor gelijk werk is.”