Nieuwe ontslagwet is vogelvrijverklaring: iemand ontslaan is makkelijker dan ooit

20-11-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Vandaag publiceerde Trouw ons opinieartikel over de Wet Arbeidsmarkt in balans. In ons stuk uiten wij onze zorg over het nieuwe ontslagrecht: iemand ontslaan is nu makkelijker dan ooit.

D66-Minister Koolmees van Sociale Zaken presenteert de wijziging van het ontslagrecht in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) als een kleine aanpassing, maar het tegendeel is waar: het ontslaan van werknemers wordt hiermee makkelijker dan ooit. Relatief beperkte feiten en misstappen kunnen al redenen zijn voor ontslag. En dat tegen een lage vergoeding. Een flinke afbraak van de ontslagbescherming dus.

Het grootste verschil met de komst van de nieuwe wet zit er in hoe grondig een ontslag door de werkgever onderbouwd moet worden. Het huidige ontslagrecht komt voort uit de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) van het kabinet Rutte II uit 2013. Hiermee was de kantonrechtersformule verleden tijd. Met de WWZ is er een ‘gesloten’ ontslagstelsel van acht ontslaggronden ingevoerd. Om een werknemer te kunnen ontslaan moet één van die gronden worden onderbouwd. Dus niet meer iemand kunnen ontslaan als je maar genoeg betaalt, zoals bij de kantonrechtersformule, maar echt kunnen onderbouwen waarom iemand ontslagen moet worden. Op basis van een volledig en kloppend ontslagdossier; respectvol met werknemers omgaan.

In het nieuwe kabinetsvoorstel is de zogenaamde ‘cumulatiegrond’ toegevoegd. Dit betekent dat de werkgever meerdere ontslaggronden mag combineren. Volledig onderbouwen is dan niet meer nodig. Een beetje disfunctioneren, plus een beetje verwijtbaar handelen, plus een beetje een verstoorde arbeidsverhouding, is samen genoeg om iemand te ontslaan. En dat tegen een beperkte vergoeding.

Dus waarom zouden werkgevers nog hun best doen om, zoals nu, één van de huidige ontslaggronden volledig te onderbouwen, als je de reden voor ontslag ook bij elkaar kunt shoppen? En dat tegen een relatief beperkte meerprijs, die in ieder geval niet hoger kan worden bij de rechter. De cumulatiegrond die in de nieuwe wet is opgenomen, de ‘shopgrond’, gaat de standaard ontslaggrond worden. Daarmee worden alle andere ontslaggronden een dode letter in de wet. Het zou het kabinet sieren als ze dit er eerlijk bij zouden vertellen. Een werknemer van 54 jaar met een maandsalaris van 2750 euro, die geruime tijd in dienst is –zeg 24 jaar-, zou met gebruik van die cumulatiegrond een vergoeding krijgen van maximaal 33.000 euro, maar dit kan dus ook minder zijn. Met de kantonrechtersformule was dat nog 71.500 euro. Minder dan de helft van het bedrag onder de kantonrechtersformule, gecombineerd met een wankele onderbouwing.

We komen hiermee in een situatie waarin de ontslagbescherming van werknemers dus slechter is geregeld dan in de oude situatie met de kantonrechtersformule. Toen moest er immers nog fiks worden betaald. Die drempel is nu weg. De vergoeding die werknemers meekregen is met de Wwz  al minder geworden. Daar stond toen betere ontslagbescherming middels grondige onderbouwing tegenover. Nu valt ook nog de grondige onderbouwing weg die werkgevers moeten leveren om iemand te ontslaan. Dat lokt slecht werkgeversgedrag uit. Je hoeft nu én geen gedegen onderbouwing voor ontslag meer te leveren, én niet meer een behoorlijk bedrag te betalen. Op twee punten een achteruitgang dus.

Laten we dit afbraakvoorstel dus zo snel mogelijk uit de Wet arbeidsmarkt in balans halen. Zo doet die wet tenminste nog een beetje eer aan zijn naam. Maar nog veel beter zou zijn als we met zijn allen veel minder in ellendige ontslagsituaties terechtkomen doordat er genoeg wordt geïnvesteerd in de relatie werkgever-werknemer. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij.

Arend van Wijngaarden is waarnemend voorzitter bij CNV Vakcentrale

Wil je reageren, klik hier

Kabinet moet zich inzetten voor duurzame arbeidsrelaties

Het Reformatorisch Dagblad publiceerde op 1 december een gezamenlijk artikel van CNV, RMU en CGMV. De vakbonden maken...