Oproep CNV aan Tweede Kamer: géén uitstel nieuwe wet voor zzp’ers

08-12-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

“Het is cruciaal dat de Wet DBA, die schijnzelfstandigheid moet tegengaan, wordt gehandhaafd. Anders gaan we terug naar de oude situatie, waarbij werkgevers niet hoeven na te denken of de zelfstandigen die ze aan het werk hebben ook echte ondernemers of juist verkapte werknemers zijn”, aldus CNV-voorzitter Maurice Limmen in aanloop naar het debat in de Tweede Kamer over de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). “Schijnzelfstandigheid moet echt worden aangepakt. Juist nu er signalen zijn dat de Wet DBA werkt en werkgevers, zoals onder meer in de bouw, mensen weer in vaste dienst nemen lijkt het kabinet de wet in de ijskast te willen zetten. Volstrekt onverantwoord.”

Staatssecretaris Wiebes heeft in zijn Kamerbrief van 18 november toegelicht dat alle ‘kwaadwillende werkgevers’ worden aangepakt vanaf 1 mei 2017. ''Maar aan de Eerste Kamer heeft Wiebes op 22 november gezegd enkel de tien ergste profiteurs aan te pakken”, vervolgt Limmen. “Dat is niet acceptabel. Schijnzelfstandigheid moet aan banden worden gelegd.”

Modelovereenkomsten

Het CNV ziet mogelijkheden de uitvoering van de Wet DBA juist verder te verbeteren. Het rapport van de Commissie Boot biedt bijvoorbeeld handvatten om (model)overeenkomsten beter te toetsen. Zo kan er vooraf én achteraf beter worden gekeken of iemand schijnzelfstandige is. Een contract van lange duur is bijvoorbeeld een indicatie, maar ook het uitvoeren van werkzaamheden die ook door werknemers in vaste dienst worden gedaan is er een. Limmen:  ''Voor het toevoegen van deze handvatten is geen wijziging van het arbeidsrecht noodzakelijk. Het CNV roept de politiek op de suggesties van Boot serieus te nemen. Zet die wet niet in de ijskast maar versterk hem juist!"

Position paper

In een position paper legt het CNV nog eens haarfijn uit waarom de nieuwe zzp wet beslist niet mag worden uitgesteld. Limmen: “Uiteindelijk gaat dit debat over wat voor arbeidsmarkt we willen. Willen we een arbeidsmarkt waar het ieder voor zich is, waar collega’s op elk vlak concurrenten zijn? Nee: het CNV wil een arbeidsmarkt waar duurzame, wederzijdse en bestendige arbeidsrelaties de norm zijn. Want ik ben er van overtuigd dat dat niet alleen goed is voor werknemers, maar zeker ook voor het bedrijfsleven en de samenleving als geheel.”

CNV-voorzitter Maurice Limmen ging over dit onderwerp in debat met Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland. Luister het fragment van Radio1 'Dit is de Dag' terug (start op 0:49:00).