Oproep Sociale Alliantie: voorkom energiekloof

06-05-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

‘Laat mensen met een kleine beurs niet de dupe worden van de maatregelen van de energietransitie. Deze transitie moet voor iedereen betaalbaar zijn. Niemand mag achterblijven. Wij vragen gemeenten daarom om hun rol te pakken: neem iedereen mee in de overgang naar een duurzame toekomst. Zorg voor adequate maatregelen.’ Hiertoe roept CNV-bestuurder Willem Jelle Berg vandaag op.

De Sociale Alliantie, een samenwerking van onder andere vakbonden en kerkelijke organisaties verstuurt vandaag een brief naar alle Nederlandse gemeenten. In de brief vraagt de Sociale Alliantie, en daarmee ook het CNV, gemeenten om bij klimaatmaatregelen rekening te houden met alle inwoners. Dus ook degenen met een kleinere portemonnee. De Sociale Alliantie beveelt ook vijf maatregelen aan om de energiekloof tegen te gaan:

Vijf concrete maatregelen tegen de energiekloof
Klimaatbeleid en energietransitie zijn ook voor gemeenten en regio’s een van de grootste uitdagingen van de komende jaren. Die uitdaging moet worden opgepakt zonder de tegenstelling tussen rijk en arm te vergroten. Dat is de oproep die de Sociale Alliantie deze week doet aan alle gemeenteraden en colleges van B&W. De Sociale Alliantie is een landelijk netwerk van organisaties die zich inzetten voor een samenleving zonder armoede. De natuur komt als het ware in opstand tegen het overmatige gebruik dat ervan gemaakt wordt. Dat zal de samenleving hoe dan ook dwingen tot het nemen van maatregelen, onder meer wat betreft het gebruik van energie. Bij de veranderingen die bij het energiegebruik moeten plaatsvinden, mogen huishoudens met een kleine portemonnee niet het kind van de rekening worden. Daarom heeft de Sociale Alliantie een notitie gestuurd aan alle gemeenten met vijf concrete maatregelen die gemeenten kunnen nemen om te zorgen dat er geen energiekloof ontstaat.

1.       De energietransitie is geen ver van mijn bed show. Ze heeft alles te maken met het huis waarin je woont en met de wijze waarop je leeft en werkt. Energietransitie is niet alleen iets voor politici en ingenieurs; het gaat alle mensen aan. Dus gemeente: Zorg dat allen het belang en de urgentie van energietransitie inzien!

2.       Als mensen de urgentie van de energietransitie inzien moeten ze dicht bij huis heel praktische en concrete informatie kunnen krijgen over maatregelen die ze zelf kunnen nemen. Dus gemeente: Zorg dat iedereen op toegankelijke wijze praktische informatie kan krijgen, bijvoorbeeld via een WoonWijzerWinkel!

3.       Het is van belang dat alle mensen meegenomen worden bij de energietransitie, ook mensen met weinig financiële armslag. Het mag niet zo zijn dat kapitaalkrachtigen alleen voor zichzelf gaan zorgen. Dus gemeente: Steun alleen initiatieven waar het belang van allen voorop staat!

4.       De woning energiearm of energieneutraal maken… overstappen op elektrisch koken… het kost allemaal geld. Niet iedereen heeft dat. Dus gemeente: Tref inkomensondersteunende maatregelen voor mensen met een kleine portemonnee!

5.       Door energietransitie gaan banen verloren, maar er komen ook banen bij. Op die veranderingen moet tijdig worden ingespeeld zodat mensen niet in de problemen komen. Dus gemeente: Let op de effecten die energietransitie heeft op de lokale werkgelegenheid!

Klik hier voor de volledige notitie die naar gemeenten is verzonden.