Reactie CNV, FNV en VCP op pensioenbrief Koolmees

05-02-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Vakbonden CNV, FNV en VCP hebben als reactie op de brief ‘Kabinetsbrief Vernieuwing Pensioenstelsel’ onderstaande brief verstuurd. De bonden reageren hierin uitgebreid op de 10 punten die minister Koolmees in zijn brief schetst.

De vakbonden constateren dat minister Koolmees in zijn brief volledig voorbij gaat aan de zorgen van werkende mensen en gepensioneerden. De minister negeert bovendien ons ultimatum van 20 december 2018, waarin wij deze zorgen adresseren, structurele oplossingen eisen en acties aankondigen.

Het kabinet doet niks tegen de kortingen. Voor de honderdduizenden mensen met zwaar werk, in ploegendiensten en in hoog-risicoberoepen is nog steeds niets geregeld: zij halen nu al nauwelijks gezond hun pensioen en zien de AOW-leeftijd steeds verder stijgen. En als de bonden in sectoren, bedrijven en instellingen voor deze groepen afspraken willen maken over eerder stoppen, dan wordt het grootste deel daarvan afgepakt door de belastingdienst in de vorm van een RVU-boete. Daarmee is een eerlijke regeling bijna onmogelijk.

De minister brengt nu een sloopkogel in stelling om het pensioenstelsel aan te pakken. Er komt géén beter nieuw pensioencontract met de doelstelling van een goed pensioen en een beter indexatieperspectief, maar wel dwingt hij pensioenfondsen in de richting van individuele potjes. Hierbij wordt solidariteit tussen generaties verbroken. Daarnaast schaft hij in één klap de doorsnee opbouw af, maar verzuimt hij om hier compensatie voor te bieden.

In de slot paragraaf van deze brief schetsen FNV, CNV en VCP wat er op de kortst mogelijke termijn wel moet gebeuren.

Klik hier voor de brief.