Reactie CNV op CBS Kwartaalbericht Arbeidsmarkt

13-08-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

De schadelijke flextrend is eindelijk doorbroken. Goed nieuws dat er bijna 200.000 meer Nederlanders met een vast contract zijn dan een jaar geleden. Dat is de reactie van het CNV op het vandaag verschenen ‘Kwartaalbericht Arbeidsmarkt’ van CBS. Naast een toename van het aantal vaste banen stagneert ook de groei van uitzendwerk.

Flexwerk passé
‘De vaste baan maakt een comeback. Eindelijk een lichtpuntje in deze barre flextijden. We hopen dat deze trend zich verder doorzet en flexwerk over vijf jaar volledig passé en achterhaald is. Een tijdelijke, maatschappelijke bevlieging,’ aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Zzp-verdienmodellen
‘Helaas zijn we er nog lang niet: nog steeds zijn er bijna twee miljoen werkenden met een onzeker contract, waaronder 1,2 miljoen zzp’ers. Verdienmodellen zoals Deliveroo en Uber, die gebruik maken van goedkope zzp’ers, floreren helaas nog steeds.’

Armoede
Zzp’ers lopen het hoogste risico op armoede, tonen eerdere onderzoeken aan. Bijna een derde van de zzp’ers staat onder financiële hoogspanning, blijkt ook uit onderzoek van het CNV. Veel zzp’ers kunnen geen huis kopen en stellen zelfs het krijgen van kinderen uit door de onzekerheid over hun inkomen. ‘Flexibele contracten werken ontwrichtend in levens van honderdduizenden Nederlanders,’ aldus het CNV.

Nieuwe trend
Van Wijngaarden: ‘We roepen alle werkgevers op om mee te doen aan de nieuwe trend: meer vaste banen uitdelen. Denk vooruit, toekomstgericht en sluit je aan bij innovatieve werkgevers die inzien dat mensen met een vast contract meer motivatie, innovatie en dus meer winst opleveren dan mensen die van contract naar contract hoppen.’