Reactie CNV op CBS-rapport ‘Zoveelste uitwas van doorgeschoten flexibilisering’

04-03-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op CBS-rapport ‘Van werkenden loopt zzp’er meeste kans op armoede’
‘Zoveelste uitwas van doorgeschoten flexibilisering’

Schokkend dat zzp’ers het hoogste risico op armoede lopen. Dat is de reactie van het CNV op het vandaag gepubliceerde CBS-rapport ‘Inkomen van werkenden’.

“Armoede onder zzp’ers is de zoveelste uitwas van de doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt. Een ontwikkeling waar het CNV al jaren tegen waarschuwt,” aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Een meerderheid (70%) van de zzp’ers prefereert een vast contract boven een tijdelijk contract, blijkt uit eerder onderzoek van het CNV, uitgevoerd door Maurice de Hond*. 69% van de zzp’ers wil graag zekerheid over zijn of haar baan, toont hetzelfde onderzoek aan.

Van Wijngaarden: “De vrijheid-blijheid-zeepbel die lang om het zzp-schap heenhing, prikken we nu definitief door. Het zzp-schap is vaak helemaal geen vrije keuze, maar de weg naar armoede. We roepen werkgevers op om werknemers de zekerheid van een vaste baan te bieden. Nu het economisch zo goed gaat, wordt het tijd dat iedereen meeprofiteert.”

*Dit onderzoek is uitgevoerd onder 1124 werkenden in Nederland. De ondervraagden zijn representatief op basis van leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen, regio. De uitkomsten zijn uitgesplitst naar politieke voorkeur en naar de contractvorm (vast, tijdelijk, zzp).