Reactie CNV op ‘Kwartaalbericht arbeidsmarkt CBS’

13-05-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

“Flexwerker betaalt prijs voor economische groei”

“Mooi dat het aantal vacatures zo hoog is en de werkloosheid steeds verder daalt. Nederland lijkt hiermee een werknemersparadijs te zijn. Maar het jubelverhaal heeft een forse schaduwkant: twee miljoen Nederlanders hebben een onzeker contract. Dit werkt ontwrichtend voor onze samenleving,” aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter op het vandaag verschenen ‘Kwartaalbericht arbeidsmarkt’ van CBS.

Ontwrichting
“De ontwrichting uit zich in het feit dat 600.000 Nederlanders meer dan één baan nodig hebben om rond te komen. 200.000 werkenden leven onder de armoedegrens. Het aantal werkenden armen neemt toe. Zzp’ers lopen het hoogste risico op armoede. De kloof tussen slecht flexibel betaald werk en goed betaalde banen wordt steeds groter. Twintigers krijgen steeds later een vast contract, vrouwen met een flexibel contract stellen het krijgen van kinderen uit,” stelt Van Wijngaarden.

Nederland geen werknemerswalhalla
“Voor honderdduizenden Nederlanders zijn deze CBS-cijfers helemaal geen goed nieuws. Zij herkennen zich niet in deze cijfers. Zij profiteren niet mee van de economische groei. Het werknemerswalhalla geldt niet voor hen.”

Meer wanpraktijken
Door de economische groei neemt ook het aantal mensen toe dat slachtoffer is van wanpraktijken, misstanden of onderbetaling, bleek uit vorige week gepubliceerd onderzoek van de Inspectie SZW. Ook het aantal dodelijke slachtoffers op de werkvloer steeg in 2018 naar 71. “Dit rapport brengt de keerzijde van de economische groei schrijnend in beeld,” aldus het CNV. “Ook bleek uit dit rapport dat flexwerkers een veel hoger risico op een bedrijfsongeval lopen dan vaste medewerkers: tot 70% meer risico.”

Appèl op werkgevers
Van Wijngaarden: “We doen een dringend appèl op werkgevers: bied zekerheid, betere arbeidsvoorwaarden en goede arbeidsomstandigheden. Investeer in kwalitatief goede banen. In echte, vaste banen, zeker nu het geld tegen de plinten klotst. Laat werknemers niet de rekening betalen van de economische groei. De overheid roepen wij op om het ontslagrecht niet verder uit te hollen en de flexibilisering een halt toe te roepen.”