Reactie CNV op pensioenakkoord: ‘Pensioengat van 10% voorkomen’

05-06-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

‘Een mijlpaal voor werkend Nederland. Met dit akkoord is een pensioengat van 10% voorkomen voor miljoenen Nederlanders. We zijn blij dat onze acties zin hebben gehad en het kabinet over de brug is gekomen.’ Dat is de reactie van Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter op het pensioenakkoord.

Pensioengat voorkomen

Miljoenen Nederlanders liepen het risico op een pensioengat van 10% als de eerdere plannen van Koolmees uit november 2018 werkelijkheid zouden worden. Dit betekent duizenden euro’s minder pensioen voor veel werkenden. Het CNV heeft, met de andere vakbonden, hard ingezet om dit te voorkomen. Een adequate compensatie voor de afschaffing van de doorsneesystematiek was onze eis aan de onderhandelingstafel.

Van Wijngaarden: ‘Voor deze garantie hebben wij hard geknokt. Een grote winst ten opzichte van het voorstel in november.’

Halt op stijging AOW-leeftijd

Het CNV is verheugd dat de snelle stijging van de AOW-leeftijd een halt wordt toegeroepen. Tweederde van alle Nederlanders vindt dat de AOW-leeftijd te snel stijgt, blijkt uit de peiling van Maurice de Hond vorige week, in opdracht van CNV.

Zware beroepen

Ook maakt de helft van Nederland zich zorgen of de pensioenleeftijd gezond wordt gehaald, bleek uit dezelfde peiling. Voor mensen in een zwaar beroep is er daarom nu de mogelijkheid om makkelijker vroeg te stoppen met werken. De absurde boete op vervroegd uittreden is grotendeels van de baan.

(Foto: Bas de Meijer)