Reactie CNV op regeerakkoord

30-09-2010

Het CNV heeft waardering voor een aantal punten in het regeerakkoord, zoals het handhaven van de duur en de hoogte van de WW, het onverkort overnemen van het pensioenakkoord en het in stand houden van de ontslagbescherming.

Het CNV vindt dat volgende generaties niet opgezadeld mogen worden met hoge schuldenlasten en dat bezuinigd moet worden. De koopkrachtplaatjes blijven binnen de perken, maar teleurstellend is dat mensen die niet in staat zijn te werken er meer op achteruit gaan dan werkenden.

Er bestaat een groot risico dat de grote groep die niet kan werken of die de kans niet krijgen om te werken, zoals wajongers en wsw’ers, uitgesloten worden. Dit risico is zo groot, omdat de medemenselijkheid steeds meer uit de samenleving is verdwenen en door de overheid is overgenomen. De overheid kan deze taak niet teruggeven aan een samenleving die daar niet op is ingericht.

Onduidelijk is welke functies en taken de overheid krijgt, dus het CNV is benieuwd wat de kleinere overheid minder gaat doen. Ambtenaren die hun baan kwijtraken moeten aan ander werk geholpen worden en eenzijdig ingrijpen in de lonen van ambtenaren past niet bij het CNV.

Het CNV zal deze wankele coalitie met gedoogsteun kritisch volgen. Het CNV staat voor vrijheid in verantwoordelijkheid en niet te vergeten solidariteit.