Reactie CNV op zzp-plannen kabinet:

05-11-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op zzp-plannen kabinet:
‘Financiële strop voor schatkist en onderbetaalde zzp’er’

De nieuwe kabinetsplannen voor zzp’ers zijn een strop voor de schatkist en voor zzp’ers zelf. Dat is de reactie van het CNV op het nieuwe wetsvoorstel. ‘Deze plannen zijn rampzalig. Werkelijk niemand schiet hier iets mee op: zzp’ers niet, werknemers niet en het kabinet zelf ook niet,’ aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Strop voor schatkist: 1,7 miljard
De schatkist dreigt jaarlijks 1,7 miljard euro mis te lopen door de opt-out die het kabinet voorstelt: werknemers die meer dan 75 euro per uur verdienen, kunnen op papier gaan werken als zzp’er, en hoeven daarvoor niet meer aan te tonen dat zij voldoen aan de zzp-eisen. Ze verdienen hierdoor netto duizenden euro’s meer en dragen niet meer bij aan  werknemersverzekeringen. Ook betalen ze flink minder belasting, blijkt uit de vandaag gepresenteerde scenario-analyse van het CNV.

‘Een bom onder ons solidaire stelsel. Wij verwachten hierdoor een run op het ‘zzp-schap’ door goedverdienende werknemers. Als 30% van deze groep werknemers overstapt, kost dat 1,7 miljard aan misgelopen premie- en belastinginkomsten,’ stelt Van Wijngaarden. ‘Wij maken een voorzichtige schatting. Mogelijk ligt het aantal van 30% nog veel hoger en loopt de schatkist straks jaarlijks miljarden mis. Het bizarre is dat het kabinet zelf helemaal geen doorrekening heeft gemaakt van deze maatregel. Ze nemen dus een besluit zonder de financiële gevolgen hiervan in te schatten.’

Dure arbeid wordt koopje
Het CNV vreest daarnaast dat veel werkgevers hun werknemers dwingen om zogenaamd als zzp’er aan de slag te gaan. Van Wijngaarden: ‘Voor de werkgever is zo’n maatregel natuurlijk een walhalla: geen loondoorbetaling bij ziekte meer, geen ontslagvergoeding en geen pensioenafdracht. Niemand die controleert op schijnzelfstandigheid. Dure arbeid wordt hiermee een koopje.’

Strop voor zzp’er: boete van 4.150 euro
Het kabinet beboet zzp’ers met een boete van maximaal 4.150 euro als ze hun urenadministratie niet goed bijhouden, blijkt ook uit de nieuwe plannen.

Dubbele straf
‘De omgekeerde wereld. Het is een gotspe. De pakketbezorger die voor 9 euro per uur werkt, zonder bescherming tegen ziekte en ontslag, mag straks dus 4.150 euro aftikken omdat hij zelf een enorme administratie had moeten bijhouden. Een dubbele straf dus,’ stelt Van Wijngaarden. ‘En als ze hun administratie niet goed op orde hebben, kunnen ze ook fluiten naar een nabetaling. Bewijs dat er is onderbetaald moet namelijk door de zzp’er worden geleverd.’

Kale kip
‘Van een kale kip valt bovendien weinig te plukken: een derde van de zzp’ers staat onder financiële hoogspanning, blijkt uit ons eigen onderzoek. Het minimumtarief van 16 euro is veel te laag en brengt de zzp’er op bijstandsniveau. Wij pleiten daarom voor een tarief van minstens 25 euro.’

Omkeren
Het CNV pleit ook voor een omgekeerde bewijslast. ‘Niet de zzp’er, maar de opdrachtgever moet aantonen dat het tarief klopt dat aan de zzp’er wordt betaald en dat verder aan alle wettelijke regels is voldaan. Zo niet, dan moet de zzp’er automatisch een vordering op achterstallige betaling kunnen doen,’ bepleit Van Wijngaarden.