‘Schadelijke carrousel van flexwerk'

17-02-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op CBS-rapport Loopbanen flexwerkers
‘Kloof tussen vast en flex steeds schriller’

De mythe dat flexwerkers van afwisseling houden en uit vrije wil kiezen voor flexwerk, is voorgoed doorgeprikt. Wij zijn geschokt door de conclusies van het CBS.

Dat is de reactie van het CNV op het vandaag verschenen CBS-rapport Loopbanen van Flexwerkers. Van de werknemers die na een periode van flexwerk geen werk meer hebben, blijft 46,5 procent in de vier jaar daarna zonder werk, hetzij met of zonder een uitkering, blijkt uit het CBS-rapport.

Schadelijke carrousel van flexwerk
‘Het idee dat flexwerk een opstapje is naar een baan in vaste dienst, klopt dus vaak niet,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. ‘Een grote groep mensen zit vast in een schadelijke carrousel van flexwerk en lijkt daar ook moeilijk uit te komen.’

Kloof
‘De kloof tussen vaste medewerkers en mensen met een flexibel contract tekent zich steeds schriller af. Flexwerkers verdienen minder, lopen een hoger risico op een bedrijfsongeval en nu ook een flink risico op langdurige werkloosheid. Onaanvaardbaar, zeker in de afgelopen jaren, waarin de economische groei zo hoog was. Een grote groep staat op achterstand en profiteert niet mee.’

Uitzendkracht de klos
Met name uitzendkrachten zijn flink de klos. De helft kan nauwelijks rondkomen en weet zelfs niet eens of ze morgen nog werk hebben, blijkt uit eerder onderzoek van CNV. 86% van hen doet echter hetzelfde werk als mensen in vaste dienst. Daarnaast staat een derde van de zzp’ers onder financiële hoogspanning, zo tonen ook eerdere cijfers van ons aan.

Tij keert
‘Gelukkig keert het tij langzaam weer: het aantal vaste contracten neemt weer toe en het aantal flexwerkers neemt af. We zijn er echter nog lang niet. Er zijn ook nog steeds 1,9 miljoen mensen met een flexibel contract. We roepen werkgevers op om de positieve trend van meer vaste contracten te volgen en de duurzame arbeidsrelatie weer voorgoed in ere te herstellen. Niet alleen voor nu, maar ook als het economisch weer iets minder gaat. Werknemers met een vast dienstverband zijn immers productiever en innovatiever. Alle reden dus om hier vol op in te zetten,’ aldus Fortuin.