Stijging AOW-leeftijd halt toegeroepen

03-07-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

De AOW-leeftijd zal de komende twee jaar niet stijgen. Daarna stijgt de AOW-leeftijd weer, maar langzamer dan nu het geval zou zijn geweest. De Eerste Kamer heeft vandaag een spoedwet aangenomen die dat mogelijk maakt.

De spoedwet is het eerste concrete resultaat van het pensioenakkoord dat vakbonden CNV, FNV en VCP in juni hebben gesloten met de werkgevers en het kabinet. De overige plannen in het akkoord gaan de sociale partners de komende maanden nader uitwerken.

“Dit is de eerste tastbare verbetering voor werknemers die voortvloeit uit het pensioenakkoord”, zegt CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden. “We zullen ons als vakbond er hard voor maken dat er de komende tijd meer volgen”.

Door de spoedwet blijft de AOW-leeftijd tot en met eind 2021 gehandhaafd op 66 jaar en 4 maanden. Vanaf 2022 gaat de AOW-leeftijd bij een stijging van de levensverwachting weer omhoog, maar in een langzamer tempo. Een jaar stijging van de levensverwachting betekent niet meer automatisch een jaar langer werken, maar acht maanden.

Een stuurgroep bestaande uit vakbonden, werkgeversorganisaties en het kabinet gaan de komende tijd de overige maatregelen uitwerken die in het pensioenakkoord zijn overeengekomen:

- zo zal vervroegd uittreden weer haalbaar en betaalbaar worden (maximaal drie jaar voorafgaand aan de AOW-leeftijd)

- komen er nieuwe regels voor pensioenen, die de kans op kortingen de komende tijd kleiner maken, en de kans groter dat pensioenfondsen kunnen indexeren

-zal de zogenaamde doorsnee-opbouw worden afgeschaft, waardoor jongeren meer pensioen gaan opbouwen, op voorwaarde dat de compensatie geregeld is voor werknemers ouder dan 35 jaar die door de afschaffing minder pensioen gaan opbouwen

Het pensioenakkoord bevat goede afspraken om tot een nieuw stelsel te komen. Bij een ledenraadpleging over het akkoord bleek dat de leden van het CNV het daarmee eens zijn: van de meer dan 43.000 mensen die een stem uitbrachten, stemde 79% voor. Maar de uitwerking van de plannen zal waarschijnlijk twee jaar duren en zal van het CNV ook grote waakzaamheid vragen.

“Het pensioenakkoord bevat goede afspraken, maar cruciaal is ook dat niemand er door de overgang naar een nieuw stelsel op achteruit gaat”, aldus Van Wijngaarden. “Daarvoor is een stevige waarborg: bonden, werkgevers en kabinet moeten het eens zijn vóórdat de wetsvoorstellen naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Werkenden mogen niet de prijs betalen in de overgang naar een nieuw stelsel.”