Trots en met rechte rug de zomer in

23-07-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Het is hartje zomer, de zon schijnt volop en velen van ons genieten van een welverdiende vakantie. Een mooi moment om eens terug te kijken op het afgelopen jaar en een blik vooruit te werpen.

Afgelopen najaar was daar dan eindelijk het regeerakkoord van het kabinet, na een lange formatie. De arbeidsmarktparagraaf van dat akkoord stemde niet vrolijk. Het was op zich goed -en zeker van betekenis- om te zien dat de coalitie zich uitspreekt voor meer vaste banen. Helaas gaan de concrete maatregelen die worden voorgesteld hoofdzakelijk een heel andere kant op. Goede woorden, verkeerde daden dus. Zo zie ik bepaald niet in hoe maatregelen als een proeftijd van vijf maanden en het idee om mensen voor een appel en een ei op straat te kunnen zetten, gaan leiden tot meer vaste banen. Al direct na het verschijnen van het regeerakkoord was het duidelijk; het kabinet dreigt de problemen op de arbeidsmarkt de komende jaren alleen maar groter te maken.

Toenemende onzekerheid
Die problemen op de arbeidsmarkt hebben vooral te maken met onzekerheid. Vooral met de toenemende onzekerheid van werknemers in Nederland die vele oorzaken kent en niet van vandaag of gister is. Sommige oorzaken daarvan hebben ook weinig tot niks te maken met het kabinet. Het kabinet heeft ontwikkelingen zoals digitalisering, robotisering en globalisering van werk niet uitgevonden. En dat geldt ook voor het Europa met open grenzen en een vrij verkeer van werknemers. Maar juist in die snel veranderende wereld hebben mensen een aantal zekerheden nodig. Zoals de zekerheid van een vaste baan. Om een huis te kunnen kopen. Om een gezin te kunnen stichten. Daar moet wel perspectief op blijven. En dat brengt mij op de verantwoordelijkheid van het kabinet.

Want dit kabinet is wèl verantwoordelijk voor de plannen die ervoor zorgen dat het vaste contract onzekerder wordt en dat de doorgeschoten flexibilisering van de Nederlandse arbeidsmarkt gewoon doorgaat. En dat is schrijnend want Nederland is al recordhouder flex in Europa, met bijna veertig procent van de werkenden in een flexbaan. En juist dat flexwerk maakt mensen onzeker, van werk, inkomen, huisvesting en toekomst.

Die onzekerheid heeft in de tussentijd ook andere effecten. Zo zien we dat werknemers amper iets merken van die mooie statistieken op het NOS journaal over de economische groei. De lonen blijven laag. Dit heeft meerdere oorzaken en ook hierin is Nederland internationaal gezien niet uniek; ook in het buitenland zien we de tragische combinatie van hoge bedrijfswinsten en lage lonen. Maar het zou de onderhandelingspositie van Nederlandse werknemers natuurlijk wèl enorm versterken als die flextrend en de uitholling van het vaste contract een halt werd toegeroepen. Het is toch makkelijker onderhandelen over loon met je werkgever als hij je niet zomaar kan ontslaan.

Meer acties en stakingen
Als CNV doen we wat we kunnen. Dat is niet eenvoudig. Want met de behaaglijke flex-wind in de rug, rekenen werkgevers zich rijk en komen ze ook in cao-onderhandelingen vaak niet over de brug met fatsoenlijke loonsverhogingen. Daarom zijn er nu meer acties en stakingen dan gebruikelijk. Die zijn nodig om iets voor elkaar te boksen. Ik heb het altijd al inspirerend gevonden als onze leden in beweging komen. Maar juist in deze tijd waarin voor jezelf opkomen én zo moeilijk èn zo terecht èn zo hard nodig is, nog meer. Dan denk ik bijvoorbeeld aan onze buschauffeurs die zich met succes hebben verzet tegen het gejakker.

Wat mogen we trots op hen zijn en op al die collega’s die juist nu de moed hebben om voor zichzelf op te komen. Wat acties en stakingen betreft hebben we hoe dan ook een bewogen jaar achter de rug. Dan denk ik aan de massale acties mèt resultaat in het primair onderwijs. Laat deze resultaten ook een hart onder riem zijn voor al onze CNV collega’s die nu nog volop in een cao-conflict zitten, zoals de beveiligers die te maken hebben met een loonbod van 0%.

Fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden
Dat brengt mij op een vooruitblik op dat wat komen gaat dit najaar. Dan wacht ons in ieder geval meteen een schone taak in politiek Den Haag. Het wetsvoorstel van de Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) - de uitwerking van die onzalige kabinetsplannen voor de arbeidsmarkt-, gaat dan namelijk richting Tweede Kamer. We zullen alles op alles moeten zetten voorkomen dat die plannen wet worden. Steun ons daarin en teken de petitie!

Maar de komende maanden zullen we in Den Haag ook blijven opkomen voor de kwetsbare mensen in onze maatschappij. Dan heb ik het bijvoorbeeld over mensen met een arbeidsbeperking die graag net als andere mensen tegen fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden aan de slag willen. Dan heb ik het over oudere werknemers die een eerlijke kans willen op een baan. Dan heb ik het over gepensioneerden die eindelijk hun pensioen weer ‘ns wat verhoogd zouden willen zien.

Maar zelfs als we dat allemaal doen, dan nog zal de vakbeweging in Nederland niet alleen maar fans hebben. Dat is ook nooit anders geweest. En criticasters van de vakbeweging zullen ook altijd een podium krijgen. Maar het CNV staat voor de goede zaak. Met elkaar. Met resultaat. Met reden. Zowel in Den Haag als op de werkvloer, in al die bedrijven en organisaties. Kortom; trots en met de rechte rug de zomer in.

Maurice Limmen, voorzitter CNV

Wil je reageren, klik hier

Drijfzand

Met Prinsjesdag en de Algemene politieke beschouwingen achter ons, kunnen we de volgende conclusie wel trekken: de...