Tweede Kamer vindt studiebijsluiter voor mbo een goed idee

08-12-2016

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"Studenten die een mbo-opleiding willen volgen kun je met een studiebijsluiter een stuk beter informeren. Het is goed dat de Tweede Kamer het idee van de Sociaal Economische Raad (SER) voor de verplichte studiebijsluiter nu wil oppakken”, aldus CNV-voorzitter Maurice Limmen. De toezegging deed de Tweede Kamer op woensdag 7 december na een toelichting van de SER op het advies Toekomstgericht Beroepsonderwijs. In de zogenaamde studiebijsluiter staat informatie over mbo-opleidingen, ondermeer over het verwachte startsalaris en de baankansen.

Op dit moment is er al een studiebijsluiter op internet beschikbaar, maar niet alle mbo-opleidingen maken hier gebruik van. De informatie wordt twee keer per jaar bijgewerkt, maar niet alle opleidingen gebruiken de actuele cijfers. In de toelichting die de SER-commissie Arbeidsmarkt- en Onderwijsvraagstukken in de Tweede Kamer gaf aan de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het SER-advies Toekomstbestendig Beroepsonderwijs staat de aanbeveling voor de verplichte studiebijsluiter.