Tweederde Nederlanders: AOW-leeftijd stijgt te hard

27-05-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

68% van de Nederlanders vindt dat de AOW-leeftijd te snel stijgt. Onder vrouwen is dat percentage zelfs nog hoger: 79%. Bijna de helft van de ondervraagden is bang zijn pensioenleeftijd niet gezond te halen. 87% vindt dat mensen met een zwaar beroep eerder met pensioen mogen.

Dit blijkt uit onderzoek van het CNV, uitgevoerd door Maurice de Hond onder bijna 2.000 Nederlanders. Aanleiding voor het onderzoek zijn de pensioenacties die vandaag en morgen plaatsvinden.

‘Met onze acties en stakingen willen we de minister onder druk zetten: we willen dat mensen op tijd met pensioen kunnen, juist ook degenen met een zwaar beroep,’ aldus CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden. 65% van de ondervraagden steunt de acties van de vakbonden voor een beter pensioen. 64% neemt de OV-stakingen voor lief als deze acties leiden tot een beter pensioen.

AOW-leeftijd
Met name oudere werkenden maken zich zorgen over de snelle stijging van de AOW-leeftijd. Van de ondervraagden tussen 55 en 65 jaar, antwoord 92% dat de stijging van de AOW-leeftijd te hard gaat. Bij ondervraagden tussen 45 en 54 jaar is dit 84%. ‘Hoe langer men werkt, hoe meer de behoefte er is om op tijd met pensioen te kunnen,’ stelt Van Wijngaarden.

Pensioen voor zzp’ers
82% vindt dat alle werkenden recht hebben op een goed pensioen, ook zelfstandigen. Dit onderstreept het speerpunt van de vakbonden voor een verplicht pensioen voor zzp’ers.

Verplichte pensioenopbouw
De verplichte pensioenopbouw dreigt in de plannen van Koolmees te wankelen. Eerder uitte het CNV de zorg dat veel mensen geen pensioen meer opbouwen als het niet meer verplicht is. Het onderzoek onderschrijft dit: als men kan kiezen tussen een paar 100 euro extra per maand, of voor pensioenopbouw, dan kiest 39% voor het eerste. ‘Omgerekend naar het aantal werkenden zijn dit 3,4 miljoen Nederlanders. Een groot deel van Nederland komt hierdoor in een armoedeval terecht na de pensioenleeftijd. Een onzalig plan dus.’

Collectiviteit
De collectiviteit staat ook op de helling in de pensioenvoorstellen van Koolmees. 46% van de ondervraagden vindt collectieve pensioenopbouw echter beter dan individuele opbouw, slechts 25% is het niet eens met deze stelling.

‘Uit dit onderzoek concluderen we dat de meerderheid van de Nederlanders onze plannen onderschrijft. We roepen de minister dan ook om ons tegemoet te komen in onze voorstellen. Het zou het draagvlak voor minister Koolmees, en voor dit kabinet, flink kunnen versterken,’ aldus Van Wijngaarden.

Over het onderzoek
Het onderzoek is op 24 en 25 mei uitgevoerd door Maurice de Hond/Peil.nl onder een representatieve groep van bijna 2.000 Nederlanders. De ondervraagden zijn representatief op geslacht, leeftijd, inkomen en opleiding.