Vakbonden: Kabinet luister naar het land en het verstand!

24-08-2018

De weerstand tegen het afschaffen van de dividendbelasting neemt steeds grotere vormen aan. De bevolking was vanaf het begin al in grote meerderheid tegen dit voorstel en die meerderheid is alleen maar groter geworden. Vakbonden FNV, CNV en VCP roepen het kabinet nogmaals op, snel af te zien van dit onzalige voornemen en het geld op een betere manier te besteden.

Maurice Limmen, voorzitter CNV: “Laat het gezonde verstand zegevieren. Buiten het kabinet is er niemand te vinden die dit een verstandige en nuttige maatregel vindt. Al dit geld, 2 miljard per jaar, is op zoveel manieren beter te besteden. Denk bijvoorbeeld aan al die harde werkers in de zorg of in het onderwijs.”

Han Busker, voorzitter FNV: “Het kabinet kan zich inmiddels nergens meer achter verschuilen. Er komt hierdoor grof minder geld binnen, maar er komen geen echte banen voor terug. De vakbonden waren al vanaf het begin tegen dit bizarre voorstel, de werkgevers verenigd in MBK-Nederland en LTO Nederland zien er evenmin niets meer in en inmiddels blijken ook de buitenlandse aandeelhouders, voor wie dit cadeau bedoeld was, er niet enthousiast over te zijn.”

Nic van Holstein, voorzitter VCP: “Twee miljard is heel veel geld: investeer dat in werkgelegenheid hier! In scholing en ontwikkeling, zodat professionals duurzaam inzetbaar zijn en klaar zijn voor de toekomst. Speel adequaat in op digitalisering en globalisering zodat werknemers verzekerd zijn van werk en inkomen.”

Het CNV steunt ook de petitie die op www.stopafschaffendividendbelasting.nl is gestart voor het behoud van de dividendbelasting.