Vakbonden: snel starten met de reparatie van de WW - UPDATE

10-05-2017

- UPDATE - Gisteren is binnen de Stichting van de Arbeid vergaderd over de reactie van werkgevers van maandagavond waarin zij aangaven hun handtekening te willen zetten onder de afspraak om reparatie van de WW mogelijk te maken. In deze vergadering is overeenstemming bereikt waardoor de verdere uitrol van de afspraak nu ter hand kan worden genomen. Vandaag is daarom op de site van de Stichting van de Arbeid een nieuwe brief  aan decentrale cao-partijen gepubliceerd waarin het vervolg van de reparatie wordt aangegeven.

CNV voorzitter Maurice Limmen: “Goed dat werkgevers toch instemmen met de reparatie van de WW. Die afspraak hadden we gemaakt, die komen ze nu na en zo hoort dat ook. Hiermee kan de versobering van de WW gerepareerd worden. Dat is belangrijk voor jongere werknemers omdat ze weer sneller WW-rechten zullen gaan opbouwen, en voor oudere werknemers is het van belang dat ze minder snel in de bijstand belanden.”

Nu er een akkoord is over de WW, zullen ook andere gesprekken in de polder hervat kunnen worden. “We moeten kijken of we met elkaar aan de slag kunnen met polderoplossingen voor de huidige arbeidsmarktproblemen”, aldus Limmen. “Duurzame arbeidsrelaties met zekerheid moeten weer de norm worden. Ook voor middengroepen in Nederland is dit steeds minder het geval. Met alle problemen van dien. We moeten in ieder geval doorgeschoten flex en de kwetsbare positie van zzp'ers aanpakken. Die gesprekken worden al met al nog moeilijk genoeg, maar het is van groot belang dat we snel weer om de tafel zitten.”

Origineel bericht dinsdag 9 mei 2017:

"Vakbonden: snel starten met de reparatie van de WW"
Werkgevers zeggen hun handtekening te zetten onder een afspraak met vakbonden over de inkomenszekerheid van mensen die hun werk verliezen.

Vakbonden FNV, CNV en VCP hebben ervan kennis genomen dat werkgevers zich aan de afspraak willen houden, maar dat werkgevers daar zorgpunten bij hebben. De vakbonden rekenen op een onvoorwaardelijk ja, immers: afspraak is afspraak.
De vakbonden willen dan ook zo snel mogelijk de reparatie van de opbouw van de WW met de werkgevers definitief maken.