Vakbonden willen dat overheid investeert in zieke werknemer

25-10-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV, FNV en VCP hebben in een brief aan minister Koolmees laten weten, dat de bonden het belangrijk vinden om mensen veel centraler te stellen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Zij verdienen adequate inkomensbescherming en een goede begeleiding terug naar werk. De minister heeft de vakbonden uitgenodigd om vandaag te komen praten over het stelsel voor ziekte en arbeidsgeschiktheid bij werkenden.

Arend van Wijngaarden, waarnemend voorzitter CNV: ’Het debat over loondoorbetaling bij ziekte, maar ook over de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor werknemers, de WIA, gaat al veel te lang alleen maar over wat het kost en over de lasten voor werkgevers. Dat moet echt anders. Ga juist kijken hoe je het stelsel kan verbeteren met de werkende als uitgangspunt.’ Iemand die ziek wordt heeft alle hulp en ondersteuning hard nodig bij de terugkeer naar werk; daar zijn uiteindelijk ook de werkgever en de arbeidsmarkt het meest bij gebaat. Alleen met een goed vangnet en de juiste begeleiding houd je deze werkenden in het arbeidsproces. In het regeerakkoord staan diverse maatregelen die de bescherming van zieke en arbeidsongeschikte werknemers in de volle breedte aantasten. Het regeerakkoord bevat ook forse bezuinigingen op diezelfde arbeidsongeschiktheidsverzekering: de WIA. Prikkels voor werkgevers om zich in te spannen voor de re-integratie van werknemers worden met de voorgestelde maatregelen verkleind. Het vangnet dat er zou moeten zijn na twee jaar ziekte wordt ondergraven.

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Het is belangrijk om mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt worden te behouden voor de arbeidsmarkt. Maar als mensen niet meer kúnnen werken, hebben zij gewoon recht op de arbeidsongeschiktheidsverzekering waaraan zij jarenlang hebben meebetaald, een loongerelateerde arbeidsongeschiktheidsuitkering dus. Zij horen niet om bezuinigingsredenen in de bijstand terecht te komen. We hebben na 2006 een volslagen absurd en theoretisch systeem gebouwd rond de arbeidsongeschiktheid. Dat moet op de schop, en grondig ook.’

Nic van Holstein, voorzitter VCP: ‘De bezuinigingen op de WIA zijn onverkoopbaar en onverstandig. Werknemers die tussen de 80 en 100 procent arbeidsongeschikt zijn, worden bijvoorbeeld verplicht om te werken om dezelfde uitkering te behouden. Als zij hier niet aan kunnen voldoen, gaat de uitkering omlaag. Juist voor dit soort situaties hebben wij een werknemersverzekering. Deze werknemers kunnen hun functie niet meer uitoefenen, dat geeft een grote klap.’ Daarnaast wordt er niets gedaan voor zelfstandigen, die nu helemaal geen bescherming genieten. Zij lopen dezelfde risico’s als hun collega’s die op de bouwplaats, of elders, toevallig in loondienst zijn. Vanuit deze boodschap doen CNV, FNV en VCP voor het gesprek van donderdag zeven concrete voorstellen aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

1. Neem geen maatregelen die ons stelsel van ziekte en arbeidsongeschiktheid ondergraven;
  2. Investeer in goede begeleiding van kleine werkgevers die te maken krijgen met een zieke werknemer;
  3. De bezuinigingen op de WIA zijn onacceptabel en moeten van tafel;
  4. Investeer in goede begeleiding en (om)scholing van zowel de werknemers die uiteindelijk in de WIA komen, als ook voor de groep die daar nu buiten valt: de zogeheten ‘35-minners’;
  5. Verlaag de ondergrens voor toegang tot een WIA-uitkering van 35% arbeidsongeschikt naar 15% arbeidsongeschikt;
  6. Stimuleer werkgevers om deels arbeidsongeschikte werknemers ook daadwerkelijk aan te nemen.
  7. Laat de bescherming van zelfstandigen niet langer op zijn beloop. Kom met een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, tegelijk met een acceptatieplicht voor verzekeringsmaatschappijen.