Vakcentrales: flexwerk moet duurder zijn dan vast werk

06-03-2018

CNV, FNV en VCP vinden dat flexcontracten duurder moeten worden voor werkgevers dan vaste contracten. Alleen zo wordt de ongebreidelde groei van flexwerk aan banden gelegd. De Tweede Kamer behandelt morgen, 7 maart, de initiatiefnota ‘Vast werken loont’ van PvdA, GroenLinks en SP. De drie vakbonden steunen dit initiatief van harte.

Premiedifferentiatie –de werkgever betaalt meer ww premie voor mensen op flexcontracten dan voor mensen met een vaste baan- kan bijdragen aan het duurder maken van flexwerk. De drie vakcentrales zijn van mening dat het voorstel in de initiatiefnota om flexibele contracten duurder te maken, zal bijdragen aan het terugdringen van de ongebreidelde groei van het aantal onzekere arbeidscontracten en daarmee aan een beter functioneren van de economie.

CNV-vicevoorzitter Willem Jelle Berg: ‘Flexwerk drukt de lonen en maakt mensen onzeker. Premiedifferentiatie is een goed instrument om flex duurder te maken. Wij denken niet aan een 4 keer zo hoge WW premie voor flex, maar 5 keer zo hoog. Zo zetten we eindelijk een goede stap om de disbalans aan tussen flex en vast aan te pakken.’

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Als flexcontracten duurder worden voor werkgevers dan vaste contracten, krijgen meer mensen een vaste baan. Een vaste baan is gewoon de beste loonsverhoging voor mensen met onzeker werk.’

VCP-voorzitter Nic van Holstein: ‘De rekening van flex moet worden neergelegd bij de werkgever. De kosten slaan nu scheef neer, waardoor flex aantrekkelijker is dan een normaal contract. Daarom is het nodig flex duurder te maken dan gewone arbeidscontracten.’

De drie vakcentrales hebben vandaag een brief gestuurd aan de Tweede Kamer om te het initiatief van de drie linkse partijen te steunen.