Van een baan moet je kunnen rondkomen

19-03-2018

Er moet meer aandacht komen voor mensen die uit financiële noodzaak meerdere banen combineren en daardoor in de knel komen. Dat stelt de Sociaal-Economische Raad (SER). Vooral mensen die zijn aangewezen op slecht betaalde deeltijdbaantjes hebben het moeilijk.

CNV voorzitter Maurice Limmen: ‘Zodra we het ene baantje op het andere moeten stapelen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, is er iets goed mis. Stapelen uit noodzaak is iets dat niet hoort bij een gezonde arbeidsmarkt. Als mensen vanuit financiële noodzaak moeten gaan goochelen met allemaal kleine baantjes levert dat stress en onzekerheid op. De SER-verkenning laat zien dat dit voor ongeveer een derde van de mensen die banen stapelen financiële noodzaak is. Werkgevers zouden de werknemer zekerheid moeten bieden van één vaste baan waarvan je kunt rondkomen. We moeten niet de weg  inslaan van de Duitse mini-jobs, waarbij baan op baan gestapeld wordt om rond te kunnen komen, maar naar volwaardige banen streven. Het is belangrijk dat er gekeken gaat worden door de regering hoe mensen één volwaardige baan geboden kan worden.”

“Werkgevers denken vaak in projecten en hebben taken opgeknipt. Begrijpelijk vanuit de bedrijfsprocessen, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat dit erin resulteert dat een werknemer allemaal losse baantjes en taken bij elkaar moet gaan sprokkelen. Bedrijfsprocessen opknippen in verschillende taken en werken met projecten maakt immers niet dat er geen werk is, maar dat het gefragmenteerd wordt benaderd. Zaak is dus dat er gekeken wordt hoe al die losse taken en fragmenten één volwaardige baan kan worden gemaakt. En stel dat het werkgevers niet lukt om één volwaardige baan te bieden, dat werkgevers samenwerken om een volwaardige baan mogelijk te maken.”

“Het is een goede zaak dat er in de analyse van de SER hier aandacht aan wordt besteed.”

In Nederland hebben ongeveer 600.000 mensen meer dan één baan. Twee op de drie willen dat blijven doen. Maar tienduizenden mensen zitten volgens de SER "gevangen in het combineren van (tijdelijke) banen". Deze groep heeft weinig vooruitzicht op persoonlijke ontwikkeling of scholing in het werk.

“Het is erg schrijnend wanneer je als werknemer niet genoeg inkomen kunt genereren uit één baan en daarom moet gaan combineren. In de praktijk levert dat heel veel stress op voor de werknemer omdat het werk niet aansluit en je dus de hele week bezig bent met je werk. Meerdere banen betekent dat je bijvoorbeeld ook vaak meer moet reizen, te maken hebt met verschillende roosters en verschillende concurrentiebedingen. Daarom is een combinatiebaan vanuit financiële noodzaak heel onwenselijk.”