‘Vaste baan maakt mooie comeback’

12-02-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Reactie CNV op kwartaalbericht arbeidsmarkt:
‘Vaste baan maakt mooie comeback’

De vlag kan langzaam uit. Het CNV is blij dat het aantal vaste banen met meer dan 200.000 is toegenomen in 2019. Veel werkgevers nemen eindelijk weer de goede afslag. Dat is de reactie van het CNV op het vandaag verschenen Kwartaalbericht Arbeidsmarkt van het CBS.

‘Het vaste contract maakt een mooie comeback. Een kantelpunt na een jarenlange, voortwoekerende flextrend. Deze ontwikkeling zet in 2020 hopelijk voort,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter. ‘Met deze cijfers verwachten wij dat flexwerk zo snel mogelijk tot het verleden behoort. Een relikwie uit de jaren ’10 die we zo snel mogelijk achter ons laten. Veel flexwerkers lopen een hoog risico op armoede en leven een onzeker bestaan. Onacceptabel in zo’n bloeiende economie.’

Uitzendkrachten
Het aantal uitzendkrachten daalde het afgelopen jaar daarnaast met 15.000. Fortuin: ‘Ook dat is zeer goed nieuws. De helft van de uitzendkrachten kan nauwelijks rondkomen en weet ook niet of ze morgen nog werk hebben, blijkt uit eerder onderzoek van CNV. Een derde van de uitzendkrachten heeft meer dan één baan nodig om rond te komen. 61% heeft liever een vaste baan dan dat ze uitzendwerk doen. Allemaal uitwassen van de doorgeschoten flexibilisering waar we zo snel mogelijk vanaf moeten.’

Meer dan één baan
Het CNV blijft de arbeidsmarktcijfers zeer kritisch volgen want we zijn er nog niet. ‘Nog steeds heeft een substantiële groep meer dan één baan. Er zijn ook nog steeds 1,9 miljoen mensen met een flexibel contract. Een derde van de zzp’ers leeft onder financiële hoogspanning. We roepen werkgevers op om de positieve trend van meer vaste contracten te volgen en de duurzame arbeidsrelatie weer voorgoed in ere te herstellen. Zodat iedereen meeprofiteert van de economische groei,’ aldus Fortuin.