Wij maken op deze website gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Wanneer u verder op "Ik ga akkoord" klikt geeft u toestemming voor het gebruik van cookies.

Verkorting van de risicoperiode werkgevers legt rekening bij de werknemers

27-05-2018

Word nu lid!

Meld je aan bij CNV en profiteer van alle voordelen.

Word lid

Het kabinet is van plan om de periode dat werkgevers de zogeheten gedifferentieerde WGA-premie betalen verkorten van 10 naar 5 jaar. Die premie is hoger als bedrijven meer personeel in de WIA laten instromen, ofwel als er bij een bedrijf meer mensen (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raken. De vervuiler betaalt dus.

 

Het CNV vindt het daarom geen goed plan om de periode dat werkgevers zo’n premie moeten betalen te verkorten. Werkgevers betalen straks niet tien jaar, maar slechts vijf jaar een verhoogde premie bij een grote instroom van ‘hun’ werknemers in de WGA. De WGA is de WIA-uitkering voor werknemers die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, of op termijn nog arbeidsmogelijkheden hebben. Het CNV vreest voor een verslechtering van de positie van arbeidsongeschikte werknemers, als de prikkel voor werkgevers om zich voor hun re-integratie in te spannen op deze manier wordt verkleind. De verwachting is dat hierdoor de instroom in de WIA zal stijgen en daarmee ook de kosten voor de uitkering.

 

Onbegrijpelijk, omdat het kabinet aan de andere kant heeft aangekondigd op diezelfde WIA te gaan bezuinigingen. Namelijk door de toegang tot de WIA lastiger te maken, en de zwaarste categorie arbeidsongeschikten aan het werk moet op straffe van een lagere uitkering. De rekening van deze lastenverlichting voor werkgevers wordt daarmee in feite bij de arbeidsongeschikte werknemer neergelegd. Het kabinet heeft de wet voorgelegd in een zogeheten internetconsultatie. Daarbij kan iedereen digitaal op het voorstel reageren. Het CNV heeft daarom via de internetconsultatie gereageerd en het kabinet geadviseerd van het plan af te zien.

Geef een reactie

Column voorzitter

Geen half werk

In Europa zijn veel problemen met ongelijke beloning en oneerlijke concurrentie in de transportsector. Kwaadwillende...

[this div will be converted to an iframe]
×
×
×