Wat bedoelt u eigenlijk?

14-02-2017

Het regent weer mooie beloften in aanloop naar de verkiezingen. En het is goed om te zien dat flex een belangrijk thema is in de verkiezingsstrijd. Bij vakbond CNV vinden wij dat het vaste arbeidscontract de norm moet zijn op de arbeidsmarkt. Werk moet mensen zekerheid, perspectief en stabiliteit bieden. Met flex voor piek en ziek hoeft niks mis te zijn. Maar de huidige steeds sneller om zich heen grijpende flexibilisering zorgt in de maatschappij voor veel problemen.

Bijna alle partijen zeggen iets over het ontslagrecht en over flexibele en vaste contracten in hun partijprogramma, in een aantal partijprogramma's wordt zelfs onomwonden gesteld dat het vaste contract het uitgangspunt moet zijn op de arbeidsmarkt. In verkiezingsdebatten zeggen lijsttrekkers dat vaak ook makkelijk en onomwonden. Dat zijn op zich mooie beloftes, maar als je dat soort uitspraken ziet staan in een partijprogramma is het wel goed om nog even door te lezen. Want wat wordt eigenlijk bedoeld? Heeft men het over een zogenoemd 'aantrekkelijker' vast contract - dus een uitgekleed vast contract - als norm, of wil men echt het contract voor onbepaalde tijd volledig in ere herstellen?

Het CNV heeft de standpunten van politieke partijen op een rijtje gezet in de CNV Stemhulp. Neem dus vooral even de moeite om de programma's goed door te lezen, want dan zie je dat er grote verschillen bestaan tussen partijen. Je zult zien dat men het hierover niet zo eens is met elkaar in de politiek. Het maakt dus wel degelijk uit wat je stemt. Denk er goed over na.

Wat mij betreft is wat partijen vinden van de kwaliteit van arbeid dus minstens zo belangrijk als de doorberekeningen die het Centraal Planbureau maakt over de werkgelegenheid. Want het gaat de komende jaren er niet alleen om hoeveel banen er per jaar bij komen, maar ook om wat voor banen dat zijn. Of die banen ook enige zekerheid bieden. Dat is een zorg die de kiezer meeneemt naar het kieshokje. En een zorg waarvoor de politiek oplossingen kan aandragen.

Maurice Limmen, voorzitter CNV

Wil je reageren, klik hier

Het kwartje valt in het scholingspotje

Geef werknemers een potje met geld waarmee ze tijdens hun loopbaan scholing en ontwikkeling kunnen betalen. Bij het CNV...