Werelddag voor fatsoenlijk werk in het teken van aanpakken geweld tegen vrouwen op de werkvloer

07-10-2015

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

De Werelddag voor fatsoenlijk werk staat vandaag, 7 oktober 2015, voor het CNV in het teken van het aanpakken van geweld tegen vrouwen op de werkvloer. CNV Internationaal – ondersteund door Arend van Wijngaarden, bestuurslid van de CNV Vakcentrale – pleit daarom de komende dagen op het congres van de Internationale vakbeweging ITUC voor betere regelgeving om geweld tegen vrouwen op de werkvloer aan te pakken. Van Wijngaarden: “De ILO - de Arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties - zou deze regelgeving moeten maken.”

CNV Internationaal heeft een onderzoek gedaan naar geweld tegen vrouwen op de werkvloer in vier van hun partnerlanden: Honduras, Indonesië, Moldavië en Benin. Van Wijngaarden: “Dat rapport concludeert dat er in sommige landen weliswaar reeds wetgeving is, maar dat de handhaving ervan erg zwak is, daar is het de uitdaging om de wetgeving juist beter in de praktijk te brengen. Maar er is ook een cultuurverandering noodzakelijk. Vrouwen durven de formele weg niet te bewandelen, enerzijds om dat ze, treurig genoeg, aan geweld en intimidatie gewend zijn geraakt en anderzijds doordat ze bang zijn voor de uiteindelijke consequenties die een melding kan hebben; je staat hoe dan ook op straat.”

Eind september 2015 overhandigde Van Wijngaarden het onderzoeksrapport al aan Sharan Burrow, Secretaris Generaal van de ITUC.