Werkgever ontspringt de dans bij overtreding Corona-regels

17-04-2020

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Bedrijven krijgen tot nu toe nauwelijks boetes als zij hun werknemers niet goed beschermen tegen Corona op de werkvloer. Dit blijkt uit een inventarisatie van het CNV.

‘Dit is ongehoord. Terwijl particulieren massaal worden beboet bij overtreding van de RIVM-richtlijnen, ontspringen bedrijven de dans. Bijna twee miljoen werkenden voelen zich onveilig op de werkvloer. Vooral werkenden in vitale sectoren die buiten het zicht van klanten opereren, zoals de voedselsector en distributiecentra, zijn nog steeds vogelvrij,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Gebrekkige handhaving
‘Dat de werkplek nog steeds niet veilig is, komt door gebrekkige handhaving. De Inspectie SZW handhaaft nauwelijks, uit coulance naar bedrijven toe. Wij roepen gemeentelijke handhavers, boa’s en toezichthouders op om wel te handhaven binnen bedrijven. En bij onveilige situaties, zoals een gebrek aan beschermingsmiddelen, te weinig afstand of slechte hygiëne, de boete van 4.000 euro uit te delen, aldus Fortuin.

Gelijke monniken
Dit paasweekend schreef de politie meer dan 1800 boetes aan particulieren uit die de richtlijnen overtraden, van 400 euro per persoon. Fortuin: ‘Het is terecht dat burgers die de richtlijnen van het RIVM overtreden een boete ontvangen. Maar het heeft niet zoveel zin als bedrijven tegelijkertijd vrijuit gaan en het Corona-virus op de werkplek welig tiert. Gelijke monniken, gelijke kappen. De burger die zich op zondag keurig aan de regels houdt, loopt maandag weer een verhoogd risico op Corona als hij naar zijn onveilige werkplek gaat. Voor bedrijven moeten daarom dezelfde regels gelden als voor particulieren.’