West-Brabantse werkgevers en werknemers slaan handen ineen voor duurzame werkgelegenheid

22-03-2017

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

De vakbondsorganisaties en werkgeversorganisaties in West-Brabant hebben gezamenlijk het initiatief genomen voor een proeftuin om te kijken hoe werknemers fit en gezond de pensioengerechtigde leeftijd kunnen gaan bereiken. Hiermee willen we de duurzame inzetbaarheid van werknemers in West-Brabant vergroten, aldus MKB, BZW CNV en FNV.

Deelnemende werkgevers en werknemers krijgen, dankzij de steun van de Provincie Brabant, middelen in de vorm van begeleiding en advies. CNV-bestuurder Willem Jelle Berg: "We willen samen met werkgevers, werk voor oudere werknemers behouden, en doorstroom van jongere werknemers vergemakkelijken."

De deelnemende Brabantse werkgevers gaan de komende twee jaar actief onderzoeken en experimenteren in hun bedrijven hoe een duurzame inzetbaarheid te realiseren is. Eerder kreeg de zeer succesvolle pilot van SABIC in West Brabant landelijke erkenning en waardering op dit vlak, door de pilot van zelfroosteren van personeel.

Peter van den Eijnden, initiatiefnemer en bestuurslid van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (VNO-NCW) en manager bij SABIC: "Zelfroosteren heeft veel voordelen, zowel voor werkgever en werknemer: werkgevers kunnen de productie en bezetting efficiënter plannen, werknemers zijn meer flexibel en kunnen werk en privé beter combineren. Speciaal voor ouderen werknemers heeft het vele voordelen door bijvoorbeeld minder nachtdiensten te draaien. Werknemers raken meer betrokken en gemotiveerd, het ziekteverzuim daalt en de productiviteit gaat omhoog."

Vergrijsde werknemerspopulatie

De vakbonden en werkgeversorganisaties slaan samen de handen ineen omdat in de regio West-Brabant veel bedrijven kampen met een vergrijsde werknemerspopulatie. Bij sommige bedrijven is de gemiddelde leeftijd 55 jaar. Dit heeft tot gevolg dat, met huidige cao-afspraken met ontzieregelingen, bedrijven langzaam vastlopen in de organisatie van het werk.

In de proeftuin die de samenwerkingspartners opstarten wordt er gewerkt aan de duurzame inzetbaarheid van werknemers door ze bewust te maken over het belang wendbaar en weerbaar te zijn. Dit wordt gerealiseerd door het uitwisselen van kennis en ervaring van andere bedrijven. Er hebben zich al veel bedrijven gemeld voor deze proeftuin. Bedrijven kunnen zich nog melden als zij interesse hebben om deel te nemen.

Eerder trokken de BZW en MKB samen op met de vakbonden om een sectorplan 'Werken in de techniek en logistiek West Brabant' in te dienen bij het ministerie van Sociale zaken. Dit plan heeft inmiddels ruim 170 mensen aan een baan geholpen, aldus Frans Szablewski van de FNV.

De intentie is uitgesproken om op West-Brabantse schaal vanuit de sociale partners vaker gezamenlijk inhoudelijk naar de arbeidsmarkt opgaven te kijken en praktische oplossingen in de regio toe te passen.