Zorg dat de rekening van het Klimaatakkoord niet bij de werknemer komt te liggen

19-04-2018

‘De energietranstie kan alleen maar slagen, als de rekening er van niet bij de gewone man komt te liggen. We moeten alles in het werk stellen om mensen te helpen van de ene naar de andere baan en tegelijkertijd ervoor zorgen dat hun koopkracht overeind blijft. Dat is wat mij betreft belangrijk in het SER-advies dat vandaag is uitgekomen’, aldus Maurice Limmen, voorzitter van het CNV, in een reactie. ‘Er zullen banen verdwijnen en er zal nieuwe werkgelegenheid ontstaan. En daarbij is het onze kerntaak om er voor te zorgen dat niemand van de wagen valt. En als het dan gaat om nieuwe banen moet eerst en vooral ook gekeken worden naar die 1,2 miljoen mensen die nu langs de kant staan en dolgraag aan het werk willen.’

Limmen: ‘Laten we met z’n allen deze kans ten volle te benutten. Met de juiste en gerichte inzet, zoals her-, bij- en omscholing, zit in deze groep nog geel veel mensen die hun steentje willen en kunnen bijdragen.”

Maar we moeten ook reëel zijn. Dit is niet voor iedereen een goed nieuws show. Voor mensen die in vervuilende sectoren werken, kan het beteken dat je je baan kwijtraakt. Voor hen moeten adequate oplossingen worden gevonden in fatsoenlijke van-werk-naar-werk afspraken, maar het is niet uitgesloten dat oudere werknemers een overbrugging naar hun pensioen nodig hebben,’ stelt Limmen. ‘De kolensector is daarin een testcase.’

Limmen: ‘Ook is het wezenlijk dat de rekening van deze verandering niet bij alleen de hardwerkende Nederlander terecht komen. Lage- en middeninkomens kunnen de lasten die de transitie met zich meebrengt niet opbrengen, zo becijferde onderzoeksbureau Ecorys. Voor een gemiddeld rijtjeshuis kost het naar schatting al 18.000 euro om te verwarmen zonder gas. Huizen die niet over kunnen op stadsverwarming moeten investeren in een warmtepomp. De overgang naar schone energie moet niet iets te worden voor de happy few.’

‘Een van de grootste problemen is verder dat er nog ontzettend veel cruciale informatie ontbreekt. Welke sectoren gaan er als eerste wat van merken, wat betekent dat voor mensen, hoe gaan we er voor zorgen dat ze tijdig omscholen? Dat moet zo snel mogelijk duidelijk worden. We moeten dan ook zo snel mogelijk in kaart te brengen wat de situatie nu is, welke sectoren mogelijk onder druk komen staan, om hoeveel banen dat gaat.’ sluit Limmen af. ‘We moeten toe naar een beter milieu, maar dat gaat alleen lukken op basis van echt draagvlak onder werknemers. Dat wordt een van de grote opgaven bij dit het klimaatakkoord.’