Zorg dat de rekening van het Klimaatakkoord niet eenzijdig bij de werknemer komt te liggen

10-07-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

'De Nederlandse regering heeft zichzelf een aantal zeer ambitieuze doelen gesteld in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Milieumaatregelen kunnen alleen maar slagen, als de rekening ervan niet bij de gewone man komt te liggen. We moeten alles in het werk stellen om mensen te helpen van de ene naar de andere baan en tegelijkertijd ervoor zorgen dat hun koopkracht overeind blijft. Dat is wat mij betreft de belangrijkste boodschap vandaag’, aldus Maurice Limmen, voorzitter van het CNV, in een reactie op het zojuist gepresenteerde Klimaatakkoord.

‘Er zullen banen verdwijnen en er zal nieuwe werkgelegenheid ontstaan. En daarbij is het onze kerntaak om er voor te zorgen dat niemand van de wagen valt. En als het dan gaat om nieuwe banen moet eerst en vooral ook gekeken worden naar die mensen die nu langs de kant staan en dolgraag aan het werk willen.’

‘Voor mensen die in bepaalde sectoren werken, kan het betekenen dat hun werk ingrijpend verandert of hun baan verdwijnt. Voor hen moeten adequate oplossingen worden gevonden in fatsoenlijke van-werk-naar-werk afspraken.  En dat moet wat ons betreft geborgd zijn. Met de juiste en gerichte inzet, zoals her-, bij- en omscholing, zit in deze groep nog geel veel mensen die hun steentje willen en kunnen bijdragen.’

Limmen: ‘Ook is het ontzettend belangrijk dat de rekening van deze verandering niet bij de hardwerkende Nederlander terecht komen. De overgang naar schone energie moet niet iets  worden voor de happy few. Lage- en middeninkomens kunnen de lasten die de transitie met zich meebrengt niet opbrengen, zo becijferde onderzoeksbureau Ecorys. Voor een gemiddeld rijtjeshuis kost het naar schatting al 18.000 euro om te verwarmen zonder gas. De koopkracht van mensen moet overeind blijven, dat is onze inzet.’

‘Een van de grootste problemen is verder dat er nog veel cruciale informatie ontbreekt. Welke sectoren gaan er als eerste wat van merken, wat betekent dat voor mensen, hoe gaan we er voor zorgen dat ze tijdig omscholen? Dat moet zo snel mogelijk duidelijk worden.’ sluit Limmen af. ‘We moeten toe naar een duurzame toekomst, maar dat gaat alleen lukken op basis van breed maatschappelijk draagvlak. Dat wordt de grote opgave bij dit Klimaatakkoord.’

Dinsdag zijn de hoofdlijnen voor het akkoord gepresenteerd. Nadat die hoofdlijnen van het Klimaatakkoord zijn aangeboden aan minister Wiebes, zal die de plannen deze zomer laten doorrekenen door het Planbureau voor de Leefomgeving en het Centraal Planbureau. In de nazomer wordt deze doorrekening verwacht en gaat dan met commentaar van het kabinet naar de Tweede Kamer.

Daarna gaat het akkoord met een aanbeveling van de Kamer weer terug naar de onderhandelaars van vakbonden, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties. Die hebben dan tot het einde van dit jaar om de maatregelen uit te werken, te bespreken met de achterban  en van een handtekening te voorzien.