Zzp-beleid Koolmees faalt: zzp’ers en werknemers de dupe

27-11-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Minister Koolmees doet niets aan twee grote problemen op de arbeidsmarkt: hij doet niets aan het grote probleem van schijnzelfstandigheid en niets aan het hoge aantal zzp’ers dat zich niet heeft verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Dat valt te lezen in twee brieven die minister Koolmees naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. 'Deze struisvogelpolitiek van minister Koolmees leidt ertoe dat een fatsoenlijke werking van de arbeidsmarkt zwaar wordt gefrustreerd. Zzp’ers worden ernstig gedupeerd en ook werknemers door onbedoelde concurrentie met zzp’ers,' zo reageert waarnemend CNV-voorzitter Arend Wijngaarden.

“De enige oplossing voor het probleem van dure en niet-toegankelijke arbeidsongeschiktheidsverzekeringen is een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle zzp’ers. Alleen zo kunnen zzp’ers niet meer worden geweigerd door verzekeraars en alleen zo kan de prijs van zo’n verzekering naar beneden. Om onbegrijpelijke redenen wil Koolmees hier niet aan. Het enige wat hij wil is een zoveelste bewustwordingscampagne. Dat zet natuurlijk totaal geen zoden aan de dijk. En het is nog cynisch ook als je vervolgens geen echte oplossing in de aanbieding hebt.”

DBA
De andere brief van Koolmees gaat over de vervanging van de Wet DBA. Uit de brief blijkt dat er minstens tot 2021 geen vervanging komt voor deze wet. Hierdoor treedt het kabinet nog steeds niet op tegen schijnzelfstandigheid. ‘Deze hele kabinetsperiode doet Koolmees feitelijk helemaal niets. Er is maar één oplossing en dat is handhaving van de Wet DBA. Het probleem van schijnzelfstandigheid kan Koolmees hiermee morgen al oplossen.’

Woensdag en donderdag behandelt de Tweede Kamer de brieven van Koolmees tijdens de begrotingsbehandeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Lees hier de brief die het CNV heeft ingediend voor de begrotingsbehandeling.