Dossier WW-dagloonbesluit

CNV trekt de kar om WW voor flexwerkers en herintreders te verbeteren

Door veranderingen in de wet valt de WW voor flexwerkers, starters en herintreders een stuk lager uit. Het CNV heeft dit probleem in lagere wetgeving ontdekt en meteen aangekaart bij de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Op 2 september 2015 stelden leden van de Tweede Kamer vragen aan de minister naar aanleiding van de brief van het CNV. Het CNV gaat dit nu samen met de andere bonden oppakken. De minister heeft inmiddels aangekondigd de regeling opnieuw tegen het licht te houden en met het CNV in gesprek te gaan. Eind november 2015 kondigde minister Asscher reparaties aan.

Op 7 maart 2016 kwam de minister met reparatiemaatregelen en een compensatie voor gedupeerden. Een stap vooruit. De details van de compensatie zijn nog niet bekend.

Het Dagloonbesluit wordt gerepareerd, maar er blijft een 'perverse prikkel' in zitten. Dat is de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer op dinsdag 29 maart. Wel is er een motie van de PvdA aangenomen die vraagt om monitoring van de uitvoering en van de gevolgen van de reparatie van het besluit. Het CNV hoopt dat daardoor de perverse prikkel zichtbaar wordt en de Kamer later alsnog de regeling aanpast.

In een brief aan de Tweede Kamer en de minister op 25 oktober 2016 roepen CNV, FNV en VCP op alle gedupeerden te compenseren voor de te lage WW-uitkering die ze hebben gekregen door het WW-dagloonbesluit. Op 26 oktober kondigt de minister aan de groep van 15 duizend gedupeerden te compenseren.

Wat bedoelt u eigenlijk?

Het regent weer mooie beloften in aanloop naar de verkiezingen. En het is goed om te zien dat flex een belangrijk thema...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline