Dossier WW-dagloonbesluit

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

CNV trekt de kar om WW voor flexwerkers en herintreders te verbeteren

Door veranderingen in de wet valt de WW voor flexwerkers, starters en herintreders een stuk lager uit. Het CNV heeft dit probleem in lagere wetgeving ontdekt en meteen aangekaart bij de toenmalige Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Minister Asscher.

Op 2 september 2015 stelden leden van de Tweede Kamer vragen aan de minister naar aanleiding van de brief van het CNV. Eind november 2015 kondigde minister Asscher reparaties aan. Op 7 maart 2016 kwam de minister met reparatiemaatregelen en een compensatie voor een deel van de gedupeerden

In een brief aan de Tweede Kamer en de minister op 25 oktober 2016 riepen CNV, FNV en VCP op alle gedupeerden te compenseren voor de te lage WW-uitkering die ze hebben gekregen door het WW-dagloonbesluit. Op 26 oktober 2016 kondigde de minister aan de groep van 15 duizend gedupeerden te compenseren. Met ingang van 1 december 2016 is het dagloonbesluit aangepast. WW-gerechtigden die een lage uitkering hebben ontvangen worden vanaf 1 april 2017 gecompenseerd. Het UWV voert de dagloonreparatie uit.
Daarnaast viel door de veranderingen de WW-uitkering ook lager uit voor werknemers die voor ingang van de uitkering ziek zijn geweest. In een brief aan de Tweede Kamer kondigde minister Koolmees op 18 december 2017 ook voor deze groep een reparatie en tegemoetkoming aan.

Met ingang van 1 december 2017 wordt ook voor de laatste groep gedupeerden een reparatie uitgevoerd. Het gaat hier om werknemers die in het jaar voordat ze werkloos werden, langer dan twaalf weken ziek zijn geweest. Voor nieuwe aanvragen wordt de uitkering volgens de nieuwe regels berekend. Dezelfde groep die tussen 1 juli 2015 en 1 december 2017 een WW-uitkering ontving, kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming. Deze tegemoetkoming moet door de persoon in kwestie zelf worden aangevraagd.

Kijk voor meer informatie, de voorwaarden en het aanvragen van de tegemoetkoming op de website van het UWV

De inzet van het CNV de afgelopen tijd op WW-dagloonbesluit:

Kabinet moet zich inzetten voor duurzame arbeidsrelaties

Het Reformatorisch Dagblad publiceerde op 1 december een gezamenlijk artikel van CNV, RMU en CGMV. De vakbonden maken...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline