Voorbereid op de toekomstige arbeidsmarkt

We ontwikkelen mee met ons werk

De tijd dat je hele leven voor één baas werkte is voorbij. De moderne werknemer werkt vaak voor meerdere bedrijven. En dat is niet gek. Want een baan moet (blijven) boeien. Ook op langere termijn. Belangrijk dus dat het werk bij je past. De wereld om ons heen verandert ook. Het werk van vandaag, krijgt morgen een andere invulling. Of bestaat zelfs niet meer. Het is zaak om jezelf daarop voor te bereiden. Weer- en wendbaar te zijn, op een dynamische arbeidsmarkt. Je kennis en vaardigheden mee laten bewegen.

Wij claimen een sleutelrol op het gebied van loopbaanbegeleiding en scholingsadvies. De vakbond als jouw persoonlijke gids op het gebied van loopbaanontwikkeling. Maar ook voor persoonlijk scholingsbudget. Vrij te besteden, los van je werkgever. Zo krijg jij regie op je werk. En bereid je jezelf voor op de toekomst van de arbeidsmarkt. Met hulp van het CNV.

Wat wij belangrijk vinden

• De overheid erkent en faciliteert vakbonden. Niet alleen bij arbeidsmarktvraagstukken, ook bij loopbaan- en ontwikkelingstrajecten.
  • Vakbonden krijgen regie en financiering om werkend Nederland te begeleiden in de zoektocht naar nieuw werk. Maar ook voor loopbaan, scholing en werk-naar-werk-trajecten.
  • Werkend Nederland krijgt individuele regie op scholing- en loopbaantrajecten met persoonlijk scholingsbudget. Onafhankelijk van de werkgever, mee te nemen naar een nieuwe baan.
  • De overheid investeert in scholing, herscholing en ontwikkeling en zet werkgevers daartoe aan.
  • De loopbaancheck (apk) wordt een regulier onderdeel van het personeelsbeleid bij bedrijven en organisaties.
  • Er komt een wettelijk recht op ontwikkelingsverlof.
  • Opleidingen leiden studenten goed op om de kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
  • Stages moeten lonen. Dit realiseren we door een vast bedrag per leer-werkplek.
  • We stimuleren jongeren te kiezen voor een technische studie, zonder dat dit gevolgen heeft voor sociaal- maatschappelijke opleidingen.
  • De basisbeurs voor studenten komt terug.

Onze visie op de arbeidsmarkt

Wil jij meer weten over onze visie op de arbeidsmarkt? Hoe wij strijden voor een socialer Nederland, met gelijke arbeidskansen voor iedereen? Je leest er alles over in ons visieprogramma.

Lees het visieprogramma